”A Prophet don’t do it for the profit”

Logics utveckling som artist genom åren har varit helt fenomenal. Från att vara den MC:n som grävde in sig i hip hop och rapteknik så djupt att han kan freestyla ”off the top” i åtta minuter utan problem, till att göra låtar med innehåll och syfte som påverkar hundratusentals människor. Vissa hip hop-lyssnare har ifrågasatt Logic för att vara ”corny”, men jag utmanar alla dessa kritiker att ta sig till en Logic-konsert och se effekten han har på sina hängivna fans. Det var rentav hårresande hur publiken rockade med i alla låtar Logic körde. Energin Rattpack-MC:n hade på scen med ska enligt mig applåderas. Glädjen han utstrålade berörde hela omgivningen på ett sätt som jag inte har sett på länge. Han tryckte på tre oerhört viktiga grejer igenom hela spelningen, ”Peace, Love & Positivity”. Mottot avspeglades hos varenda individ på spelningen och vart jag än tittade i publiken så fann jag ett leende. Det mest imponerande på hela kvällen var helt klart hur Logic höll en dialog med publiken och engagerade dem kontinuerligt under spelningens gång. Jag tolkade situationen tydligt som att Logic genuint bryr sig om varenda individ därinne, vilket man fick en stark hint om när han redan i konsertens början tryckte på att alla personer som var på konserten aktivt skulle gå ut och dricka vatten (servererat i Fryshusets kafeteria), för att undvika att någon svimmar.

Nu var det här första gången som Logic kom hit, så jag saknade hans ”underdog themes” som exempelvis “Lord Willin´”. Givetvis hinner han inte köra igenom alla de hits som han har gjort de senaste tre åren med anledning av att detta var hans första Sverige-spelning. Men bangers som “America”, “Everybody” och “Fade Away” fick folket att hoppa minst lika högt som basketspelarna som vanligtvis spelar därinne på vardagar. Slutligen blev Logic nästintill överröstad av publiken när han framförde den viktiga låten “1-800-273-8255″n, något gav rysningar över hela kroppen. Jag går ifrån spelningen ännu gladare över att vara en nörd, vilket jag helt klart är.

Bästa låt: “America”, troligtvis för låtens politiska vikt som jag favoriserar den.

Det här minns vi: När Logic tog upp ett ungt fan på scen och så rappade så snabbt de bara kunde tillsammans.

Publiken: Logics publik rakt av. Alla var där för honom!