Kägelbanan har fyllts upp av en blandad publik när Bryan James Sledges dröm om att få resa världen runt och framföra sin musik går i uppfyllelse. Han gör sitt sista stopp på sin första världsturné. Löftet är att han ska ge oss allt och han håller det.

Spelningen är mer av en underhållande presentation av vem BJ The Chicago Kid är och vad han älskar. Majoriteten av låtarna kommer från debutalbumet ”In My Mind” men han “vibar” även på andra artisters musik och skapar en feststämning för vår skull. Han är otroligt medveten om sin publik och spelar till och med låt efter önskemål. Ska man sätta fingret på den exakta handlingen som gör att Bj The Chicago Kid rockade Stockholm så är det hanns spontanitet och förmåga att charma en svårflirtad (läs svensk) publik. Fastän publiken inte gav 100% konstant blev han inte sur utan började istället skämta, peka på folk och påminna oss om att ”bättre kan ni”. Vid ett tillfälle sjöng han med till Rihannas ”Sex With Me” och dirigerade publiken samtidigt. Han hade tålamod och det gav resultat. Oavsett om du var ett stort fan i från början av kvällen eller inte så blev du med stor sannolikhet det efteråt.

Människor som vågar vara sig själva och vara äkta är bland det vackraste som finns. Det samma gäller artister och uppträdanden; är du ärlig och äkta när du står på scen vinner du både publikens intresse och respekt. Och det är precis det BJ lyckas med. Med en fantastisk röst, magisk scennärvaro och en dragningskraft som kan få vem som helst att sjunga om kyrka och sex i samma andetag kan man inget annat än att beundra honom.

Bästa låt: ”Church” ft Chance the Rapper & Buddy samt ”The Resume” ft Big K.R.I.T och den kärleksförklaring för 90-tals R&B som han höll i samband med att han framförde låten.

Publiken: Svensk publik är allmänt svårflirtad. Men det var ingen större match för BJ The Chicago Kid som genom sin charm och generositet lyckades fånga upp och inkludera hela lokalen, oavsett vad personen i fråga hade för tidigare relation till hans musik gav han allt för att alla skulle ha så kul som möjligt.

Detta minns vi: Det var en händelserik kväll. I början av konserten gjorde han ett mini-trumsolo. Men det mest underhållande var hans reaktion när DJn satte på ”Studio” (Schoolboy Q ft. Bj the Chicago Kid) och folket inte sjöng med. Med glimten i ögat ifrågasatte han publiken, skojade lite och spelade låten igen; denna gång med en betydligt högre kör och BJ som vinnare.

// Mariana Benyamin

@bjthechicagokid hyllar tacksamt Kendrick Lamar och kör His Pain! #sthlmjazzfestival