Den svenska spelbranschen växer sig allt större och hela tiden poppar det upp nya spelbolag på nätet. Många spelsajter påminner om varandra både när det gäller webbdesign och spelutbud där flera av dem dessutom heter nästan likadant.

Idag finns det nämligen hela 250 stycken spelsajter som tillhandahåller kommersiellt spel. Dessa spelsajter är fördelade på enbart 65 stycken svenska licenshavare, där varje enskild licensinnehavare är publicist för minst en, men ofta flera spelsajter.

Detta skapar förvirring bland spelarna och för att få vägledning och hjälp med att välja rätt casino surfar många in på en online casino guide innan de sätter igång och spelar.

Men hur har alla dessa spelsajter kunnat växa fram så snabbt?

White Labeling-fenomenet

Under de senaste åren har vi sett en stor förändring inom handeln då merparten av all handel har flyttats från den fysiska butiksmiljön till internet och e-handeln istället.

Således har också skett inom spelbranschen där många hungriga entreprenörer har insett fördelarna med så kallade white label-lösningar.

White labeling är särskilt vanligt inom exempelvis livsmedelsbranschen. Om du handlar på Ica kan du köpa alla möjliga sorters livsmedel med Icas egna varumärken Ica Basic eller Ica Selection på.

Givetvis är det inte Ica själva som har producerat både mjölk, oliver, pasta och tonfisk, utan det är flera andra producenter som helt enkelt har ingått ett avtal om att låta Icas varumärke stå på förpackningen.

White labeling är alltså när ett företag tar bort sitt varumärke och logotyp från slutprodukten och istället använder det varumärke som köparen efterfrågar.
 

Hur fungerar det?

Inom spelbranschen fungerar white labeling på ett liknande sätt, men istället för att tala i termer om fysiska produkter så handlar det istället om man köper en plattform där särskilda funktioner och tjänster är inkluderade i köpet.

Ett av de vanligaste white label-alternativen just nu är Gaming Innovation Group som erbjuder en plattformslösning där du får tillgång till de bästa och allra populäraste spelen från de största speltillverkarna NetEnt, Microgaming, Play N Go, med flera.

Detta i sin tur innebär att du snabbt kan erbjuda spelarna över 1500 olika spel på sajten. Du väljer själv vilka spel du vill ha på din spelsajt utifrån den nisch du har riktat in dig på.

I den här typen av upplägg ingår det också att du får ta del av olika licenser och väljer därmed licens utifrån vilken marknad du vill vända dig till.

Många faktorer spelar in

Eftersom olika licenser skiljer sig kraftigt från varandra är det viktigt att göra en noggrann analys och fundera kring vilken kapacitet du har när det kommer till att kunna uppfylla de krav som licensen ifråga ställer.

Med en svensk licens följer exempelvis regler kring måttfull marknadsföring, ett maxtak på utdelningar av bonusar och andra hårda krav som inte gäller för utländska licenser.

I alla verksamheter där du säljer och tar betalt för en produkt eller tjänst krävs det också att du har en väl fungerande kundtjänst.

Istället för att anställa egen personal till detta väljer många att köpa tjänsten från en tredje part som tillhandahåller dygnet-runt-support på flera olika språk.

I vissa fall kan du även lägga till den här tjänsten i ditt white-label-paket genom att betala en extra avgift till plattformsleverantören.
 

För- och nackdelar

Fördelar

Att starta ett white-label-företag inom onlinecasino är betydligt billigare än om du skulle göra allting på egen hand från grunden.

När du köper ett white-label-paket betalar du en fast startavgift och därefter vanligtvis även en års- eller månadsavgift, samt en viss procent på den vinst du gör. Det gör att du från början har koll på vilka utgifter du kommer att ha, och risken för att kostnaderna ska skena iväg är liten.

Det går dessutom fortare och många gånger tar det bara mellan 2-3 månader att få upp en ny spelsajt, till skillnad från om du ska göra allt på egen hand, då tar det i regel minst 6 månader.

Ett white-label-upplägg är både smidigt och kostnadseffektivt eftersom du slipper att förhandla fram avtal med varje enskild spelleverantör.

Du besparas också huvudvärken som kan uppstå vid tekniska besvär eftersom det ofta ingår en teknisk support från plattformsleverantören som löser problemen åt dig.

Nackdelar

Givetvis finns det också negativa aspekter med upplägget. Även om du själv kan styra layout och design i ganska stor utsträckning, så är du ändå låst till den plattform du har valt.

Det innebär bland annat att det kan ta tid eller vara svårt att göra tekniska ändringar på sajten, samt att du blir begränsad när det kommer till att kunna erbjuda unika och exklusiva kampanjer.

Om du inte kan skilja dig från mängden och ge dina spelare något som sticker ut är risken att spelsajten endast överlever ett kort tag, och sedan tvingas lägga ner i bristen på konkurrenskraftighet.
 

En väg in i spelbranschen

Hursomhelst kan ett white-label-upplägg vara en inkörsport för den som är nybörjare i branschen och vill skaffa sig erfarenhet och tillräckligt med kunskap för att kunna bygga en egen framgångsrik spelsajt.

Hur den svenska spelmarknaden kommer te framöver sig är svårt att spåna i eftersom det ständigt sker nya förändringar i form av nya lagar och beslut.

Eftersom regeringen har som mål att skapa en mer reglerad marknad i hopp om att motverka överdrivet spelande, kan det troligtvis komma att införas en del regler kring uppstart av white-label-företag inom spelbranschen också.

Foto: Pexels