Tjafset om singeln "Around My Way (Freedom Ain’t Free)" fortsätter när rapparen påstår att de två inte alls slutit fred...

Lupe Fiasco meddelade i mars att han valt att skippa allt vad som heter mixtapes framöver och fokuserade all sin energi på att färdigställa nya dubbelalbumet “Food & Liquor 2: The Great American Rap Album”. I söndagskväll släppte Lupe ett första smakprov på singeln “Around My Way (Freedom Ain’t Free)” och redan då stod det klart att Lupe med producentteam varit föga kreativa i studion…


Samma sampling

På Lupe Fiascos nya singel från kommande albumet har han och producentduon Simonsayz & B-Sidet. använt samma sampling som Pete Rock & CL Smooth har i klassikern “T.R.O.Y. (They Reminisce Over You”). Båda låtarna bygger på låten “Today” av Tom Scott men i producent-sammanhang har många av respekt inte rört just detta stycke musik.

 
Känner sig förnärmad
När producent-legenden Pete Rock fick nys om Lupe Fiascos nya singel var domen inte nådig. Han skrev direkt ett uttalande där Pete Rock fördömde Lupe och dennes producentteam för att ha använt samplingen dels för att låten betyder mycket personligt då den handlar om hans gode vän som gick bort 1990 – och att produktionen är sämre än vad han själv gjorde 1991.


Lupe fortfarande grinig

Efter att ha fått en rejäl dos gratisreklam för nya singeln kom nyheten häromdagen att de två hade pratat över telefon och “slutit fred” sinsemellan. Men när Lupe Fiasco pratade med MTV:s Sway gav han en helt annan bild av situationen där han återigen kastade ett löjets skimmer över hela situationen. Lupe sade till Sway på MTV:

“We wanted to rap over the original. The original music. We were trying to get the original files, the original sound, you couldn’t find that shit no where. When we rapped over the original instrumental, we sent it to go get cleared, Warner Chappell tells us – now this is the publishing company – they tell us, ‘You can’t clear that. That is unclearable. They have portions of that song that have never been cleared ever.’ You have to remake, right? You have to remake it. These are the people that are supposed to clear it, and they telling us we gotta remake it. We being told from Pete Rock that we got his blessing to go rock with it.”

“Then he comes on Twitter the day after the joint released, on the same day it is released, and bodies me like that? And my team? Bodies my crew like that? And just shits on us like that? That’s foul. And then when we got on the phone, we didn’t have a conversation. We didn’t go on the phone, ‘Oh, I love you Pete.’ At the end of the day, I was hot. My crew was hot. The people who put it together was hot. The record company was hot. He wasn’t just on the phone with me; he was on the phone with six people. Like Pete what’s wrong with you? We are trying to pay homage to you.”