Det var vid den här tiden förra året som Snoop Dogg tog över ägarskapet för legendariska Death Row Records från Blackstone-ägda MNRK Music Group. I samband med det tog han även ned i princip hela skivbolagets musikkatalog från streamingplattformar med planen att göra Death Row Records till det första NFT-majorbolaget, vilket upprörde många. 

Nu har de glädjande nyheterna kommit att Snoop Dogg återlanserar skivbolagets katalog i “cyberspace”, i partnerskap med TikToks musikdistributör Sound On.

Partnerskapet med TikTok är det första i sitt slag. På plattformen finns nu bland annat 2Pacs album ”All Eyez On Me” och Snoop Doggs ”Doggystyle” tillgängligt för användare. Men bara i en vecka. I ett pressmeddelande säger Snoop Dogg:

“Since I took death row off streaming almost a year ago, not a day goes by without people asking me to put it back up. As the Super Bowl rolled back around and I knew the Skechers commercial was gonna be a big deal, I thought ‘what would be a dope way to reintroduce the biggest most historic catalog to the people?’ So I figured let me take it where all young creative energy is at…so my team reached out to TikTok and we made history!”.

@snoopdogg Tha Dogg checcin in. Excited to tell y’all Death Row Records music is back for you to enjoy. Go get the songs on TikTok’s curated Death Row playlist available now 👊🏾🔥💨 #blackmusic #superbowl @musicontiktok @soundon ♬ Gin & Juice – Snoop Doggy Dogg

Sedan i söndags har Death Row-katalogen varit tillgänglig på TikTok. I och med lanseringen skapades en ”Death Row Greatest Hits”-spellista kurerad av Death Row och ett nytt TikTok-filter inspirerat av Snoop Doggs låt ”Who Am I (What’s my Name)”. ”What Dogg Are You”-filtret använder sig av en AR-teknologi och transformerar användare till den hundras som liknar dem mest. 

Death Row Records skapades 1991 I Los Angeles av Dr. Dre och Suge Knight. Skivbolaget blev snabbt ett av hiphopens viktigaste institutioner och har definierat västkustrappen med sin villkorslösa attityd, ofiltrerade texter och genreförändrande G-funk sound. Skivbolaget har producerat och distribuerat 90-talets viktigaste album med Dr. Dres ”The Chronic”, Snoop Doggs ”Doggystyle” och 2Pacs ”All Eyez On Me” i spetsen. 

Foto: Kenneth Capello / Death Row Records Crooks n Castles / TikTok