Det har varit ett händelserikt år på TikTok, som i september meddelande att fler än en miljard människor använder plattformen varje månad. Samtidigt får den allt större inflytande på kultur och trender, i allt från mat och musik till sport.

– Vilket år det har varit. Våra svenska användare verkar kunna göra underhållning av mer eller mindre vad som helst. Det är också fantastiskt att så många använder sig av plattformen för att utbilda andra och motverka fördomar. TikTok vore inget utan vårt communityt och dess gemenskap, säger Parisa Khosravi, kommunikationschef för TikTok Nordics.

TikToks effekt på musikindustrin är nu också ett faktum, där människor upptäcker nya låtar och framgången lever vidare utanför plattformen och toppar listorna. SINAN och låten “COMMANDO” är ett tydligt exempel på hur plattformen bidrar till musikupptäckt. Låten är den som i Sverige använts flest gånger på TikTok under 2021, hela 94 100 videor som setts 89 miljoner gånger.

De största musikhändelserna:
ABBA – Mamma Mia – 263 600 videos skapade med låten
Sinan – Commando – 94 100 videos skapade med låten
Miriam Bryant, Victor Leksell – Tystnar i luren – 38 100 videos skapade med låten
A36 – Samma Gamla Vanliga- 29 500 videos skapade med låten

Foto: Pressbild / ofbendz