Av konstnären Mona Fällberg.

Konstnären Mona Fällberg presenterar smyckesutställningen “The Beat Generation – Crafting Legends Through Jewelry”, som ska hylla hiphopens resa. 

Mona Fällberg har alltid haft en passion för att skapa smycken som är stilrena och kraftfulla. Musiken har alltid spelat en stor och central roll i hennes liv, därför var det självklart för henne att göra en kollektion när hiphopen firar 50 år. 

“Texterna är ett uttryck för social rättvisa och är ett verktyg för självbejakande. Beatsen lägger grunden för musiken genom samplingar som så ofta hyllar legendariska musikhjältar från olika genres. Det är just dessa beats som har blivit ett soundtrack för många av oss i flera generationer. Allt det har fått ta sin form när jag arbetat fram kollektionen i smedjan på Östermalm”, berättar Mona. 

I kollektionen ser vi huvudsmycket, en tjockare “cuban link”-liknande kedja som inspirerats av Jay-Z:s megahit “99 Problems”. Vid skapandet av detta smycke så har Fällberg tagit inspiration från texterna i låten. 

“Jay-Z:s låt ’99 Problems’ handlar om de olika svårigheterna och utmaningarna som han möter i livet, särskilt relaterade till hans erfarenheter med lag och rättvisa. Mina 99 ärrade silverlänkar representerar ett unikt problem, en utmaning som livet kastar på oss. Deras subtila deformationer är ärr av strider vi har övervunnit. Men mitt i kaoset och prövningarna finns en guldlänk, smyckad med diamanter, som står stolt som en triumf över alla dessa problem. Den symboliserar styrka och den ovärderliga kraften att övervinna hinder. Så varje gång du bär halsbandet ’99 Problems’, bär du en resa av mod och seger”, beskriver Mona. 

Kollektionen innehåller smycken som är kopplade till olika beats eller legendariska artister från genren. Vi ser en smalare kedja ge en visuell återspegling av beatet i “Touch It” med Busta Rhymes, en tjockare ring med orden “Hey Ya!”, från hitlåten med Outkast, som efterliknar en stämpel. Den innehåller även tre stycken berlocker som sportar uttrycken “U.N.I.T.Y”, “Doowhutchyalike” och “Shoop”. 

Utställningen “The Beat Generation – Crafting Legends Through Jewelry” visas mellan den 2-23 mars 2024 på galleri Sebastian Schildt, Strandvägen 5B, Stockholm.