62b170dadc4101037e075fe2
62a83ff970c4fd62de0588d3
Kanye West nekas “final approval” av Netflix-dokumentär: “God has the final cut”


 

 

Kanye West verkar, för ovanlighetens skull, inte få sin vilja igenom vad gäller det sista ordet inför Netflix-dokumentären “jeen-yuhs”. Det var häromveckan som den polariserande artisten gick ut och varnade skaparna för att släppa filmen utan hans sista godkännande.

 

“I’m going to say this kindly for the last time. I must get final edit and approval on this doc before it releases on Netflix. Open the edit room immediately so I can be in charge of my own image. Thank you in advance”, skrev han i ett inlägg då.

 

Skaparna Coodie och Chike låter sig dock inte skrämmas. Till Rolling Stone säger man nu att man vägrar ge Ye något typ av inflytande kring deras verk, som pågått i över 20 års tid.

 

“Me and Chike have a company called Creative Control. Because you don’t want to lose your creative control. God has the final cut”, säger Coodie och refererar alltså inte till Kanye West.

 

Duon avslöjar också att man inte vad medvetna om Wests uttalande innan det publicerades, men menar att det fungerat som en “välsignelse” i marknadsföringssyfte.

 

“If Kanye wasn’t as polarizing of a character as he was, we wouldn’t have an interesting doc. This just comes with the territory. This is Kanye’s personality, so you just embrace it and then it’s going to take us, take us wherever it takes us…. This is the person that we’re dealing with. We all know what we’re dealing with.”

 

 

Intressant nog nämner Coodie också att han stötte ihop med Kanye i Los Angeles under tisdagen, men då nämnde han ingenting om dokumentären.

 

“I asked him, ‘Did he watch the film?’ And he said, ‘I have a process’”, skämtar Coodie och fortsätter:

 

“I said, ‘That’s great that you got your process.’ And we just talked as brothers from that point.”

 

 

 

Den kommande Netflix-dokumentären “jeen-yuhs: A Kanye Trilogy” har beskrivits som den mest intima porträtteringen av Kanye Wests ikoniska karriär. Den har inspirerats av 1994 års “Hoop Dreams” och sammanställer över 300 timmar av material som kan dateras ända till 90-talet.

 

Dokumentären väntas bestå av tre delar och få premiär på amerikanska biografer den 10 februari – och på Netflix den 16 februari.

 

 

 

 

Foto: Pressbild/@cozah

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL