5e81bb9b7f80ce30463cf002
5e78b0917f33f434794a1c02
nasta-niva-2020-fricky-jelassi-S
Kingsize Magazine sammanfattar det svenska musikåret 2019


Musikredaktör Malkolm Landréus summerar årets bästa insatser i ett flertal olika kategorier.

 

 

Med bara någon vecka kvar till bokslut för 2019 har redaktionen i årets sista nummer av Kingsize Magazine summerat det svenska hiphopåret. I fem kategorier har vi utsett fem artister som på olika sätt utmärkt sig i respektive kategori. Här har även Kingsize musikredaktör Malkolm Landréus gjort en mer utförlig sammanfattning av det svenska hiphopåret 2019, med motiveringar och ytterligare kategorier som årets comeback och årets verser!

 

 

ÅRETS ALBUM
Guleed ”50 grader i februari”
Ivory ”Nirvana”
Erik Lundin ”Zebrapojken”
Dree Low ”No hasta mañana 2”
Henok Achido ”Bror utan sol (bland rök och stearin)”
Ant Wan ”Ghettostar”
Ozzy ”Sexan”
Denz ”Medan vi lever”
Silvana Imam ”Helig moder”
Prins Daniel ”Houdini”

 

ÅRETS EP:S
Jelassi “Port 43”
Imenella “Tro”
Bojou “Romantikern”
Jireel ”Nitton”
Parham ”Vårt paradis”
Ant Wan ”Kapitel 21”
Hannes ”Summer 3000”
Rahimic “Sanna mina ord”
OG Otäck “Laika”
Joeelg “Skissen”

 

 

ÅRETS GENOMBROTT
Artister som gått från hype till fullfjädrade artister att räkna med framöver.

 

EINÁR
Det känns som en evighet sedan Einárs karriär exploderade, men faktum är att 99% av hans katalog släpptes under 2019 – och förvandlade honom från nykomling till gigant på rekordtid.

 

DREE LOW
Husby-rapparen har under året gått från lokal ikon till en nationell angelägenhet och förutom att bemästra Globen(!) med hög pondus och självsäkerhet under A$AP Rockys återkomst i december, har han också släppt två fantastiskt bra album under året.

 

1.CUZ
Ett typexempel på hur en låt kan förändra ens liv. Från ingenstans kom Hässelbys nya stjärna med låten ”Akta mannen” och fick inte bara hela Sverige att undra vem som dolde sig under masken, utan också att streama hans musik till oanade höjder.

 

ANT WAN
Snacka om att hitta sin egen lane och äga den totalt. Under året har Ant Wan inte bara bjudit på två EP:s och ett debutalbum, han har också gjort det med en osviklig känsla för melodier i moll och texter som klamrar sig fast. Den starkaste bryggan mellan amerikansk och svensk rap sedan Mwuana.

 

ADEN X ASME
Hammarkullen-duon bubblade rejält redan i fjol, men 2019 var ändå året man släppte sitt debutalbum, gjorde en officiell låt med Stormzy och uppträdde på Way Out West. Det får man ändå kalla ett genombrott.

 

 

ÅRETS LIVE
Artister som utmärkt sig på scen med enskilda spelningar och turnéer landet över.

 

ODZ
Den hårt festande gruppen har under flera år gjort kaos på scener landet över, både själva och tillsammans med den likasinnade parhästen Frej Larsson. I september gjorde man turnéavslutning på Annexet i Stockholm och enligt säkra källor var det något alldeles extra. Och man gör det fortfarande helt independent.

 

MOVITS!
Det är ingen vild gissning att medlemmarna i Movits! är betydligt mer omtyckta av sin fans än sina nära och kära. Under året har man hunnit med att spela på stora scener som Gröna Lund och Bayside-festivalen samt genomfört turnéer i Sverige, Europa och USA. Utan att kompromissa med vare sig språk eller uttryck.

 

IMENELLA
Med sin grund i danskollektivet Unruly har Imenella lika snabbt som hon blev en självklar artist också inkorporerat just dansen i sina liveshower. Med självsäkerhet och precision har det förhöjt konsertupplevelser på bland annat Lollapalooza och Way Out West.

 

JIREEL
När vi pratar svenska liveartister inom den urbana scenen är Jireel en av få i sin generation som kan kallas ett fullblodsproffs. Och precis som med allt annat finns det ingen annan väg dit än att lägga ner timmarna och energin. Det har Jireel sannerligen gjort och fortsätter göra.

 

SNOH AALEGRA
Den ljuvliga sångerskan har med albumet ”– Ugh, those feels again” charmat åhörare i både Staterna och Sverige under året. Med förstklassig närvaro, karisma och sångröst är Snoh en av våra riktiga livejuveler.

 

 

ÅRETS TEXTFÖRFATTARE
Artister som utmärkt sig med ett genomtänkt textförfattande som utmanar och berör.

 

ERIK LUNDIN
Så länge Erik Lundin rappar så kommer Erik Lundin vara den bästa rapparen i landet när det kommer till texter. På senaste albumet ”Zebrapojken” står raderna som spön i backen och här finns inte en filler så långt ögat kan nå. Samtidigt som han levererar viktiga och träffsäkra låtar som ”Jag räcker”. Hats off, Ibrahima.

 

PROFESSOR P
I en allt mer urvattnad hiphopgenre vad gäller texter är det extra viktigt att uppmärksamma de som inte bara skriver otroligt bra på både svenska och engelska, utan också till både sig själv och andra. Professor P är, och har länge varit, en stående kandidat i den kategorin.

 

PRINS DANIEL
Nykomlingen med bakgrund i elvamannabandet Adiafora kopplade ett starkt grepp om sina lyssnare redan på singeln ”Liniment” från i fjol, men när socialrealismen i ”Citroner” formulerades som den gjorde befäste sig Prins Daniels penna i genrens toppskikt.

 

GULEED
Det finns de som spottar bars vars gnistor blir till eld. Det finns rappare som skriver låtar och det finns rapartister som gör bra musik. På debutalbumet ”50 grader i februari” lyckas Guleed kombinera allt detta i en perfekt balans – och resultatet är häpnadsväckande bra.

 

HENOK ACHIDO
Att veteranen Henok Achido skulle släppa ett album i år var verkligen en överraskning. Men är man bekant med duon HMSV:s korta men briljanta katalog är det däremot inte överraskande att han nu kan vinna en Grammis som just Årets textförfattare.

 

 

ÅRETS PRODUCENTER
Producenter som bidragit till att forma svensk hiphops sound under året.

 

NISJ
Nils Svennem Lundberg är, precis som de flesta producenter, ingen som gör väsen av sig – men faktum är att han legat bakom stora delar av inte mindre än tre av årets bästa hiphopsläpp. Erik Lundins ”Zebrapojken”, Silvana Imams ”Helig moder” och Jelassis finstämda debut ”Port 43”. Och han är som alltid helt originell.

 

STRAYNANÉ
Straynané borde funnits med i denna kategori redan förra året. I två år har den hårt jobbande och trendsäkra producenten format låtar till de flesta av genrens allra största nya stjärnor och kommer säkerligen fortsätta göra så under en lång tid framöver.

 

MATTE CALISTE
Apropå hårt jobbande producenter är Matte Caliste återigen i det absoluta toppskiktet. Förutom att leverera en mängd olika sounds till en bred kundkrets är han ett proffs ut i fingerspetsarna, med ett strukturerat arbetssätt som ingen annan.

 

MASSE SALAZAR
År efter år imponerar Masse Salazar. Under 2019 har han stått för solida produktioner till bland andra Aki, Blen, Linda Pira och Aden x Asme med ett förevigt brinnande engagemang och enorm bredd och kunskap.

 

CANTO
Doldisen Canto har sedan fjolårets artistdebut fokuserat mer på beatmakandet och med sin MPC under armen har man kunnat följa skaparglädjen via sociala medier. Med mängder av musik med främst Allyawan har han också visat sin bredd på norska sångerskan Lil Halimas ljuvliga mixtape samt gjort låtar åt namn som ILOVEMAKONNEN och Kid Ink.

 

 

ÅRETS NYKOMLINGAR
Artister som imponerat tidigt och tagit för sig under året.

 

GREEKAZO
Mot slutet av året har Greekazo nästan blivit mest känd för att ha blivit verbalt överfallen i ”Malou Efter Tio”, men vi ska inte glömma att han på fem månader skrapat ihop närmare 17 miljoner streams på debutsingeln ”Hotspot”. Sedan dess har han fortsatt imponera med en tillbakalutad uppsikt och enkla men fyndiga rader.

 

JELASSI
Att Farsta-rapparen även i år figurerar i denna kategori kan diskuteras, men att hon är en av genrens mest intressanta namn just nu är odiskutabelt. Purfärska debuten ”Port 43” liknar mer en kortfilm än en EP, där hon imponerar stort både vad gäller rap och berättande.

 

ADAAM
Efter att ha startat året med debut-EP:n ”Grindar” har ADAAM utvecklats enormt på kort tid. Med låtar som ”Konst från betong” och ”Hey Chica” är det en tidsfråga innan den unga rapparen blir ett välbekant namn för fler svenska hiphoplyssnare.

 

JOSEF SLUNGE
Den 19-åriga rapparen kom med debutsingeln ”Heybabey” in som en göteborgsk enmansversion av Västerås-trion Fridlyst med inslag av Bojou, men på den efterföljande debut-EP:n ”Bucket hat” stod det snabbt klart att mer fanns att erbjuda. En raritet i avseendet unga rappare med mer traditionell hiphopskolning och konstnärsanda.

 

WIFI24K
På andra sidan spektrat hittar vi Malmö-baserade nykomlingen Wifi24k. Över trendsäkra gitarr-melodier och tung bas har han överöst fans med både singlar och ett debutalbum under året. Med en le(a)n röst och avslappnat flow följer han amerikanska motsvarigheter som Gunna och Lil Babys fotspår.

 

 

ÅRETS MUSIKVIDEOS
Visuella skapelser som gett liv, mening och humor till musiken.

 

IMENELLA ”WARYAA GEE (INTRO)”
Regissör: John Lissert

 

Mäktig och vacker illustration av kraften på Imenellas urstarka EP-intro.

 

 

FRIDLYST ”LÅT DEN VA”
Regissör: David Andersson

 

Återigen bidrar Fridlyst med annorlunda miljöer och kreativt utförande i sina visuella skapelser.

 

 

PRINS DANIEL “CITRONER”
Regissör: Hugo Witting

 

Man ska aldrig glömma bort att konst i esse utmanar och berör. Det gör Prins Daniel här.

 

 

NÄÄÄK FT JIREEL ”DELA MIN TID”
Regissör: David Andersson & Dennis Andersson

 

Back to the 70’s, baby! Jag är oerhört svag för lekfulla videos med roliga cameos.

 

 

LAMIX FT MWUANA ”PIRUETT”
Regissör: Teodoro Johansson Beascoechea & Noah Sebnat

 

Att ta med brainstorming-processen i slutprodukten är en av många snygga ingredienser här.

 

 

BUBBLARE: SABINA DDUMBA FT KOJO FUNDS “CONVERSATION”
Regissör: Bahar Pars

 

Sabina är ingen rappare, men hon är en av de artister som har bäst visuell identitet i landet. Och den här videon tillsammans med låten är en av mina personliga favoriter från i år.

 

 

HEDERSPRIS: GULEED ”50 GRADER I FEBRUARI”
Regissör: ofbendz & Gustav Hugo Olsson

 

Det kanske kan räknas som en musikvideo, men jag skulle hellre beskriva det som en film. Tillsammans med de otroligt talangfulla bröderna ofbendz släppte Guleed efter det utsökta albumet en lika utsökt videotrilogi till albumspåren ”Dålig energi”, ”Kvar här” och ”2008” där vi får följa rapparen från studion, till gatan, till ett slott.

 

 

 

ÅRETS COMEBACK
Artister som varit borta och kommit tillbaka eller bara fått en nystart i karriären med starka släpp.

 

HENOK ACHIDO
Den mest givna kandidaten. Med undantag för lysande sidoprojektet Hjältar Mot Sin Vilja återvände i år Henok Achido med sin första musik på tioårsjubileumet för debutlabumet ”Almaz Charmig Child”. Ett moget, välskrivet och starkt projekt rakt igenom.

 

STRESS
Sveriges största hiphop-producent under många år, som nu verkar ha tröttnat på att jaga världsstjärnor och istället fokuserat på den blomstrande svenska marknaden. Överraskande men starka bidrag till Imenellas debut och Adels lysande debutalbum ”Fem stjärnor”.

 

IVORY
En högst personlig definiering av ”comeback”, i synnerhet då Ivory sedan starten släpps mängder av musik med jämna mellanrum. Men på det officiella debutalbumet tog han verkligen spillrorna efter sin sons bortgång och byggde en stege till nästa nivå i hans musikskapande.

 

MAPEI
Vår alldeles egna soul/pop/rap-drottning tog fem år på sig att skapa uppföljaren till 2014 års hajpade debutalbum ”Hey Hey” och det märks att saker har fått ta tid – för här lämnas ingenting åt slumpen.

 

24K
Figurerade kring Kartellen under gruppens glansdagar men har sedan 2015 i princip inte släppt någon musik alls. Förrän i år. På albumet ”Före min tid” levererar han trovärdig gangsterrap som vågar kombineras med autotune-sång och stenhårda rader.

 

 

ÅRETS VERSER

 

Dida ”Regndansen”
På Ozzys konststycke till låt gör Michel Dida det han ibland bara bestämmer sig för att göra: fullkomligt slakta en låt, lite för skojs skull. Här trotsar hans rap-jujutsu både tyngdlagarna och gemene mans förståelse av språk i ett format helt utsprängt från regler och strukturer. Det kan man nämligen göra när man varvat gamet.

 

 

Prins Daniel ”Citroner”
En rak och ärlig betraktelse med makalös precision i både text och teknik. Här blottas hyckleri på både samhälls- och individnivå med humor, allvar och flärd på rader som stannar kvar: ”Svårt att fatta att vi har tatt oss hit, och blivit kalla som is, när det enda vi vill är att visa varann att vi brinner för nåt / men när branden väl hettar till springer vi bort, vi har handen på hjärtat men finger i kors”.

 

 

Bojou ”Prolog”
Närmare tre minuter rap som är bland de mest välskrivna som släppts i år. Från öppningsraden ”jag har sett dom stora scenerna, skakat hand med giganterna” till den ärliga redogörelsen för Baba-äventyret med Petter visar Bojou upp ett textförfattande som förtjänar mer uppmärksamhet.

 

 

Erik Lundin ”Vi kunde dött hundra gånger” (vers två)
Sveriges bästa rappare är en studsande ångvält när han öppnar andra versen: ”Tänker fuck tacksamheten, fuck o vakta taxametern / Erik maxar etern, nu det forsar in på kontot, laxar leker / Knappt touchat blåa sen dom saxa Vreten”.

 

 

Marke ”När falla isär är det enda sättet att överleva”
Rap, och musik överlag, är inte bara en produkt som kan bedömas utefter kriterier – ofta handlar det helt enkelt om känslor. När Marke dyker upp på en sprakig telefonlinje från anstalten i Västervik på Organismens melankoliska låt är det svårt att inte känna något, i synnerhet med avslutningsraden: ”det goda livet jag levde, jag antar att det kostade, men snart tillbaka 27 kilo tjockare”.

 

 

Honorable mentions:

 

Dani M “Svarta änglar”
Jelassi “Mattetorsk” (vers ett)
AKI ”Drömmer mej bort”
Keya “33”
Ant Wan “Blessed” (vers två)

 

 

Lyssna även på spellistan med årets bästa låtar, utländska och svenska, samlade nedan!

 

 

 

 

Foto: Pontus Hammarström / Pressbild

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL