För att fira 50-årsjubileumet av både ”The Original Yellow Boot” och genren hiphop har nu Timberlands släppt en specialdesignad ”Hip Hop Royalty 6-inch Boot”. Den nya skon är även ett sätt för Timberland att lyfta fram hiphop-communityts roll i märkets historia. 

Den första Timberland-kängan släpptes 1973 och var skapad för att skydda snickare och vägarbetare i deras tuffa arbetsmiljö. Samtidigt föddes hiphopen i Bronx, New York och skorna har sedan dess haft en betydande roll inom hiphop-modet. 

För jubileumsskons design står Chris Dixon. Med referenser till betydande platser, personer och saker inom hiphopen så har han tagit fram den nya kängan. 

Kängans lila färgsättning är en referens till graffitimuralmålningen i Bronx som är dedikerad hiphopens grundare DJ Kool Herc. De guldiga detaljerna symboliserar en krona och hedrar hiphopens legender. De grå undersulorna kommer ur New Yorks smeknamn ”Concrete Jungle” och materialet på baksidan av skorna ska symbolisera texturen på en vinylskiva. På skons plös står det skrivet ”Sedgwick Avenue”, det är adressen där hiphopen föddes. Skosnörerna är formade som mikrofonsladdar och snörningen har även tags som ser ut som som dj-bord. 

I samband med släppet slog Timberland sig samman med organisationen CNSTNT DVLPMNT och skapade ett mentorskapsprogram för unga för att öka representationen av POC-designers inom skoindustrin. 

Om projektet säger Chris Dixon:

“Having the opportunity to design in celebration of both boot and Hip Hop culture is a huge honor for me. The Hip Hop Royalty Boot project is Timberland’s way of giving Hip Hop its flowers and showing appreciation for what they have done for the brand. I am really happy to partner with Timberland and give young creatives something I did not have as a kid, which is the empowerment of creativity”.

Timberlands “Hip Hop Royalty 6-inch Boot” går att köpa för 2 399 kronor på timberland.se. Kolla in skon nedan. 

Foto: Timberland