Tätt följda av Jordan Brand.

I en nyligen publicerad branschrapport från Statista har företaget tittat närmare på de mest populära märkena för sneakers i den rådande kulturen. Medan många märken till en början designade sina skor för sportsliga syften, såg vi under mitten av 1900-talet ett skifte i hur folk började använda sina skor. Skor blev inte bara en funktionalitet, utan också en viktig del av identiteten inom mode och populärkultur.

I den senaste undersökningen av Statista indikerar statistiken att Nike är världens mest populära märke för sneakers. Statistiken är inhämtad från de uppskattade globala marknadsandelarna av världens mest populära märken under 2022. Nike blev därmed utsett till etta, med 18% av andelarna. Jordan Brand följde tätt efter med 11% och adidas på en tredjeplats med 9% av andelarna.

Efter dessa giganter hittar vi bland andra Skechers och Vans på delad fjärdeplats med 7% var, medan Moonstar följer med 5% och Converse och New Balance på 4% vardera. I rapporten har man valt att utesluta helt funktionella sportskor och istället fokuserat på mångsidiga skomärken inom sneakerkulturen.

Sneakers är enligt rapporten en marknad i USA värd drygt 75 miljarder dollar och väntas växa till ett värde på 100 miljarder dollar i årlig försäljning till 2028.

Läs mer här!

Bild: Statista

Foto: Nike