Nya Nike Mercurial Vapor IX SE använder modern teknik för att hylla en ikon.

1998 lanserade Nike den första Mercurial fotbollsskon – en sko inspirerad av och designad för en atlet som spelade en helt ny sorts fotboll. Spelaren var brasilianska fotbollsfenomenet Ronaldo Luís Nazário de Lima, även kallad ”El Fenómeno”, men kanske mest känd som Ronaldo.

Budskapet för Nike Mercurial-kampanjen, ”Ultralight, so your legs can be as fast as your imagination”, var en spegling av Ronaldos otroliga kreativitet och snabbhet. Ronaldo inte bara personifierade fantasin med sin stil, snabbhet, skicklighet och instinktiva känsla för mål, utan hjälpte också till att ge brasiliansk fotbolls goda rykte en nytändning. Ronaldo fortsätter att inspirera exceptionella spelare som Neymar att följa i hans fotsteg.

Ronaldo är starkt förknippad med den silver-gul-blåa Nike Mercurial originalsko han bar i Frankrike under sommaren 1998. Bland alla svart-vita skor, stod Nike Mercurial ut med sin eleganta form och färgglada, fartinspirerade visuella design. För att fira 15-årsjubileet av denna ikoniska sko, så har Nike skapat en Mercurial Vapor IX sko inspirerad av 1998 års design.

–     Ronaldos påverkan på spelet för 15 år sedan var enormt, och när vi närmade oss 2013, ville vi hylla skon och Ronaldo själv. Vi tyckte att en modern konstruktion av hans sko från 1998 skulle vara en bra påminnelse om det ögonblicket, säger Phil McCartney, VP of Football Footwear, Nike.

Mercurial IX Special Edition finns tillgängliga from 8 maj hos utvalda återförsäljare runt världen, inklusive nike.com

Förhandsbeställningar i Europa.

Kingsizemagazine.seNike