Den ikoniska Haglöfs-ryggsäcken “TIGHT” har varit en synnerligen populär väska över flera decennier, vare sig det handlar om skola, jobb eller hikingturen i skog eller fjäll. Nu firar modellen 30-årsjubileum sedan lanseringen 1993 – och den är fortfarande en bästsäljare för sina praktiska egenskaper och form. I ett pressmeddelande kommenterar Niklas Karlsson, Senior Product Manager på Haglöfs, hur väskan följt med i utvecklingen:

“Många har haft de här ryggsäckarna sedan de var barn. Tight är byggd för att vara en livslång följeslagare, med slitstarka material och en solid konstruktion. Idag är designen fortfarande väldigt lik hur den var när den först lanserades, men nu har vi valt material med lägre miljöpåverkan.”

Designern Lennart Ekberg tog fram modellen 1992 och minns tillbaka:

Haglöfs främst stora ryggsäckar med aluminiumramar. Tight-ryggsäcken föddes ur idén att skapa något mindre som kunde användas likväl för dagsutflykter och jobb, som mountainbike och freeskiing.

“På den tiden såg alla små dagstursryggsäckar likadana ut. Topplastade med två remmar och ergonomiskt bristfälliga – de skulle svänga fram och tillbaka ganska mycket. Vi ville göra något mer modernt, och idén kom att göra den mer droppformad med en lägre tyngdpunkt. Vi var också bland de första att använda anatomiska remmar som följer kroppens kurvor så att väskan sitter bättre och ligger närmare ryggen.”

Läs mer om “TIGHT” på Haglöfs.se