För ett par månader sedan presenterade sig en ny aktör på den svenska sneakermarknaden. Namnet Coloquy är definitivt värt att lägga på minnet.

Sommaren 2013 bestämde sig Adam Lewenhaupt för att göra verklighet av idén att skapa en sneaker och grundade Coloquy. Ett par månader senare hoppade även kompisen Nicholas Bonde på projektet och knappt ett år efter födelsen släppte man sin första sko – unisex-modellen Tarmac, som möttes av stor uppskattning både i Sverige men även internationellt (bland annat på Highsnobiety och style.com).

Skorna sys för hand i Portugal och kommer i mocka eller nubuck-läder. För närvarande finns Tarmac, som närmast är att beskriva som en stilren låg mid top-modell, i fyra utföranden. Flera nya tolkningar är dock planerade att droppa nu i oktober. En träffande beskrivning av Coloquy är mycket sko för pengarna. Istället för att tumma på produktens kvalitet har man sett till att dra ned på kringliggande kostnader såsom överflödiga försäljningskanaler och mellanmän, för att på så sätt kunna erbjuda riktigt välgjorda skor till en någorlunda resonabel prislapp – 2 400 kronor.

Är man sugen på ett par Coloquy-sneakers bör man i första hand söka sig till deras hemsida eller till deras showroom på Skeppargatan 22 i Stockholm. Mer information om Coloquy, nyheter och mer finns att tillgå på hemsidan, Facebook och Instagram.

//David Melander

coloquy-2-