Miguel Pizarro är ett namn som få utanför den svenska hiphopfamiljen känner till. Men icke desto mindre är han en viktig pjäs inom kulturen och har sedan tidigt 90-tal medverkat på ett eller annat sätt för att föra genren framåt. Från att ha börjat köra småklubbsevent på toaletter kring Odenplan har han arrangerat jams under namnet Realness och hostat detsamma för Redline. Pizarro var även med och startade klubb YES! tillsammans med Petter och Ricardo Gonzalez samt Classiks med Petter, Patrik PO Ohlsson och DJ Sleepy. Utöver det jobbar han med barnproduktioner för bland annat SVT. År 2000 registrerade han egna bokningsbolaget Flaco Productions, som under några år har legat på is. Nu är han aktuell som bokningsansvarig på Lydmar Hotell under sommaren och är även hjärnan bakom TLK-hyllningen som gick av stapeln förra månaden. Vi träffades i Flaco Productions lokaler för att prata om detta och en av sommarens tyngsta bokningar – Mobb Deep.

– Jag kan säga så här; jag har försökt få hit Mobb Deep i tre år. Från att Prodigy släpptes ut har jag varit på agenten. Först ville jag göra det genom Classiks, men det blev aldrig av på grund av pappersgrejer. Men till slut fick jag grönt och vi började bolla. Förra året ställde dom ju in för att Prodigy gjorde något dumt i någon delstat. Jag fick beskedet två veckor innan spelningen och jag blev bara så jävla matt. Den dagen kände jag bara ”fuck det här” liksom.

– Men jag har haft regelbunden kontakt med dom i USA och jag vet att ett av världens största bolag som finns i Sverige också var sugna. Men dom ville göra det med mig, för dom vet att jag har krigat för det här. Många av de stora bokningsbolagen i staterna har ju avtal med skivbolagen så att alla deras artister går via dom. För två år sedan brydde sig ingen av dem om hiphop, men nu älskar alla det. Visst, dom har råd att gå back 25 gånger om och dom kör ju för att ha ett fortsatt monopol över bokningsbranschen. Så det är tufft. Men nu är det klart, Mobb Deep kommer den 24:e augusti till Berns. Jag hoppas att folk fattar att det verkligen är viktigt att man köper förköpsbiljett. Att man supportar oss enskilda bokare som verkligen brinner för det man gör så vi kan fortsätta leverera kvalitet i alla former. Det är det här som inbringar mat på bordet… men det är inte lätt.

 

Apropå kvalitet, Latin Kings hyllningen blev väldigt lyckad!

– Det var ett av de största projekten jag gjort som enskild aktör. Det har varit en enorm stress och på fredagen vaknade jag och bara spydde som en galning. Det var sjukt nojigt, jag hade mycket pengar att förlora om det här hade gått åt helvete.

Det var många som var imponerande över arrangemanget. För det första att det ens blev av, men också att allt var i tid vilket sällan händer när det gäller hiphopartister…

– Jag har alltid kört i tid. Sen jag slutade med YES! har det varit så. Jag kommer ihåg när vi körde EPMD på Strand… Vi sa nio och vi började fem över nio. Det var flera som kom vid elva och var arga för att det var slut. Säger jag en tid så är det den tiden som gäller. Så enkelt är det. Mobb Deep kommer börja tio – punkt slut. Folk måste börja fatta det. Varför funkar det när Avicii kör men när man ska på hiphopspelningar så börjar det elva fast det står nio? Varför ska det vara så? Varför ska hiphopen ses som något jävla lallande?

– Det enda jag begär är att folk ska supporta. Jag önskar att jag kunde hjälpa alla att slippa stå i kö men det är en omöjlighet, det ligger otroligt mycket kostnader runt ett arrangemang vilket jag inte tror många förstår.

Hur kom initiativet till TLK-hyllningen fram?

– Det var på Bråvalla förra året. Jag träffade Timbuktu och han sa att vi borde göra ett Rock the Bells i Sverige. Jag, han och Björn (Barnekow, Timbuktus manager, reds anm) tittade på varandra och fundera på hur man kunde utveckla det. Men då skulle den här Nästa Nivå-grejen vara på Kungsan. Eftersom alla de artisterna skulle dit och det skulle vara gratis så skulle det bli för svårt att konkurrera med. Men då började vi prata om att välja en låt från en skiva och låta folk tolka den. För då hade Stor precis gjort ”De e knas” på PSL och fått galen respons. Men jag sa att om vi ska göra det här så får vi plocka in sponsorer som köper idén rakt av och så gör vi allt runt omkring. Jag var med och gjorde en liknande grej som hette The Struggle Continues… Folk ville inte betala mer än hundra spänn och det kommer man inte så långt på. Det blev skitbra, men jag gick ju med stor förlust. Det var inte alls kul.

– Men vi kom i alla fall på idén att göra en hyllning av ”Skuggan av betongen”. Det lades på is ett tag men i december satte jag mig ner och skrev ihop idén och presenterade för Salla och Chepe. Det tog ett tag att få dom att säga ja, men till slut fick jag det.

Det var många intressanta konstellationer av rappare. Bestämde du det eller hur gick urvalet till?

– Exakt! Det var min tanke, en etablerad generation med en kommande generation. Vissa satte jag direkt, där man tänkte på stilar och sånt som passade bra. Men vissa ändrade för att de hade svårt med flowet på just den låten… Det var ganska öppet.

Vissa som ville kunde inte, som Labyrint, eftersom de var tvungna att göra klart plattan. Ison var också på, men han hann inte riktigt. Ingen vill ju göra en sån här grej halvdant liksom.

 

Vad var bäst under kvällen enligt dig?

– Carlito och Gee Dixon. De levde verkligen upp till låten. Lilla Namo och Joy var också grymma som fan. Det är svårt, alla fick ju tolka det på sitt sätt…

Det här med att Dogge ska ha dissat hela grejen… hur ser du på det?

– Jag hade pratat med honom innan och han gillade idén och uppskattade det som fan. Någon gång måste man stanna upp och inse – vilka var det som öppnade dörren? Det var dom. Aftonbladet eldade ju på det där väldigt mycket också. Det är många månaders arbete som ligger bakom det här. Jag har ingen vinst att ta ut. Min vinst är det folket och media skriver.

Tror du att det kan bli aktuellt att göra något liknande igen? Fast med andra som varit med länge, typ Timbuktu, Looptroop?

– Där kommer säkert de stora aktörerna komma in och försöka. Jag vet inte… Frågar de mig… Inte just nu. Men jag kan säga att ingen av de stora kommer kunna leverera på det här sättet, hur mycket pengar de än har. Jag tror man måste leva skiten för att förstå skiten, förstår du? Det finns ingen skola för det. Man måste fatta vad folk har gått igenom för att nå dit man är. Jag har hängt med galna writers, rapnissar, producenter… Jag har hiphopvänner runt om i världen. Alla har gått igenom samma resa. Bolagen borde anställa mig som konsult!

Men nu ska du ansvara för bokningarna till Lydmar i sommar. Vad kan vi förvänta oss?

– Musik! Jag kanske har en bakgrund inom hiphopen, men när jag gick solo med Flaco så sa jag att jag inte kommer gå ut och säga att jag gör det här för hiphopen. Jag vill leverera grym musik i alla former och det jag levererar kommer jag kunna stå för. Det kan vara en electrosnubbe, det kan vara en hiphoplegend. Så länge jag kan backa upp det.

Intervju av Malkolm Landréus
Foto: Melika Duvetinte Zakariae

miguel-pizarro-intervju-3-S
65ba07add7a32f7b0a037f23