Intervju – DJ KCL

Intervju – DJ KCL

Det är ofta en lång väg till toppen. Men istället för att tänka på hur lång tid det kan ta så kan man istället bita ihop och se till att man klättrar som man aldrig klättrat förr. Lite så var det när DJ KCL bestämde sig för att satsa på DJing för fyra år sedan och efter bara tre år hade hon nått toppen. Men samtidigt har hon klättrat i ”bergskedjan hiphop” sedan 1988…

Kvällen innan denna intervju värmde hon upp publiken i Stockholm med tighta mixar och grym scratch, innan Madchild och Dilated Peoples skulle stå som huvudakter för kvällen. Det är just det som är hennes grej också, själva tekniken. För här pratar vi inte om en DJ som står på Kåken i Stockholm och trycker på Play på Spotify direkt. KCL är en erkänt duktig DJ i Köpenhamn, Danmark och hela Europa nu för tiden. Bland annat genom hennes vinst i danska deltävlingen av världens största DJ-tävling: DMC.
Den prestigefyllda vinsten kom 2013, men innan det har KCL (eller Katrine om du så vill) varit inblandad i dansk hiphop i många år, på olika sätt. De senaste åren har hon och kollegan/vännen Tia (MC Tia kanske ni minns?) ordnat flera spelningar och klubbar i Köpenhamn bland annat. Själv har hon också haft många spelningar runt om i Europa, bland annat en på den stora festivalen Hiphop Kemp i Tjeckien, där hon fick den svåra uppgiften att ersätta legenden Ed O.G. En utmanande uppgift då många i publiken inte visste att han hade ställt in, men efter en och en halv timme fyllt av DJ-rutiner så hade hon vunnit över varenda en i publikhavet. KCL är helt klart en DJ som brinner för sitt hantverk. Det märker man på henne, både på och av scenen. Vi träffades dagen efter showen i Stockholm för ett spontant snack om henne, DJing och framtiden, innan det bar iväg mot Göteborg för nästa gig.


Det var kul att se dig spela här i Stockholm. Förutom att du var riktigt grym så uppskattade jag att du aldrig slutade DJa. Du scratchade, mixade och körde rutiner från start till slut. I slutet av kvällen när allt var slut så stod bara tre personer kvar på dansgolvet, men de njöt och du gav dom en show. Inte helt vanligt med den passionen ändå…

– Nej det är väl så, men jag kan inte stå still. Att bara vänta på nästa låt vore en mardröm för mig. Jag skulle kunna säga så här: om det inte finns en riktig turntable setup, så kommer jag inte att spela. Då skulle du se mig ha tråkigt. Men nu tror jag att du märker att jag har kul när jag får göra det jag brinner för.

Du värmer alltså upp för Dilated Peoples, där en av världens bästa DJs i DJ Babu finns. Har du haft möjlighet att prata med honom? Har han sett dig spela?
– Bara väldigt kort. Jag vet hur det är när folk turnerar, de är ofta stressade och vill ta den tid som finns att vila. Men för mig handlar det inte om kändisar eller vissa personer, det handlar om musiken. För mig räcker det att få se Dilated Peoples live, jag behöver inte hänga med dom backstage eller så, det är inget för mig.

Men något som måste ha känts stort var väl vinsten i DMC 2013 i Danmark? Berätta om resan dit och hur det kändes att stå där som segrare?
– Ja, det var helt otroligt. Jag började DJa 2010, så jag har inte hållit på så länge. I fyra år har jag mixat, så det går att utvecklas fort om man har en passion för det. 2010 sa mina vänner till mig: ”Ställ upp i DMC!”. Jag trodde att dom skämtade, för det var bara fem månader kvar till tävlingen från det att jag börjat DJa. Men jag gick med på det och på den tiden lärde jag mig att juggla och att göra en crab scratch, haha. Men jag gjorde ändå en rutin på sex minuter och ville så klart komma tillbaks nästa år. Jag satte ett mål för mig själv: ”Om fem år ska jag ha vunnit DMC i Danmark och jag ska ha spelat på Hiphop Kemp”. Jag lyckades efter 3-4 år!

 

Wow. Häftigt! Så nu då? Dags att sätta upp nya mål?

– Jag har alltid en massa att göra! Det jag fokuserar mest på nu är mitt nya crew: Dandelion. Det är jag och två dansare, en från Stockholm och en från Helsingfors. De är med i ett crew som heter Swedish Family annars. Vi kommer att köra streetdance med turntablism, så vi arbetar fram en grej för teatern nu faktiskt.

Kul! Det ser vi fram emot. Det är alltid väldigt blasé och tråkigt att fråga ”hur det känns att vara tjej i en mansdominerad bransch”. Men jag undrar ändå, hur togs du emot när du bestämde dig för att satsa på DJing? Det är en extremt(!) mansdominerad bransch, i världen och Danmark.
– Folk välkomnade mig. Men de har också känt mig länge, som rappare, producent och allt vad jag har gjort genom åren. Jag blev introducerad för hiphop runt 83-84 och har varit dedikerad sedan 1988. Så jag har varit med ett tag kan man säga. Jag tror att folk tänkte: ”Hon kommer nog inte att lyckas, men jag hoppas verkligen det, för hon förtjänar det”. Sen vann jag och alla fem domare dömde mig som vinnare, vilket var fantastiskt. Och nu ser jag fler och fler kvinnliga DJs där ute som får uppmärksamhet och spelningar. Många av dom är också väldigt duktiga, vilket gör att framtiden ändå ser ljusare ut nu för tjejer. För mig personligen så ville jag så klart bli den första kvinnliga deltagaren från Europa i DMC…

På bara de här åren har det blivit fler kvinnliga DJs som du säger. Men hur kan man engagera fler unga tjejer att börja DJa? Och inte bara spela på klubbar utan att träna på den tekniska aspekten av det?
– Jag tycker att det finns en hel del duktiga kvinnliga DJs i Skandinavien just nu. Jag kan dock önska att fler av dom satsade mer helhjärtat på det. Fler borde lägga ner mer tid och energi på att bli så bra som de kan bli. Det gäller för killar också. Många får spelningar pga. vilka de känner eller umgås med, mer än hur duktiga de är som DJs. Man behöver inte vara bäst, men jag tycker att man borde kunna mixa om man ska jobba som DJ, det är inte så mycket begärt.

Du har ändå haft en stadig utvecklingskurva uppåt hela tiden och du har blivit en respekterad DJ i Europa. Så vad har du för råd till unga tjejer och killar som vill börja eller precis har börjat DJa?
– Köp skivor! När man köper en skiva så lär man sig att uppskatta och omfamna musiken på ett helt annat sätt. Det kan de som fortfarande köper skivor skriva under på tror jag. Visa kärlek för musiken och öva, öva, öva. Folk kan se skillnad på en bra och en dålig DJ, om du inte kan din grej så kommer det att lysa igenom. Visst, vill man köra i en bar så är det ingen som bryr sig, där handlar det om att dricka – då spelar du bara bakgrundsmusik. Men om du vill värma upp för amerikanska rapakter t.ex., då väljer de en bra DJ. Därför blir jag väldigt glad att de väljer just mig. Det är en ära. Att vara en DJ från Danmark och Skandinavien är inte alltid så lätt, när det gäller att synas där ute.

Danmark har också en stark tradition av DJs, som DJ Static och DJ Noize t.ex. Men hur ser scenen ut idag?
– ­Den är nästan död tyvärr. I årets DMC så var det väl bara två eller tre deltagare. Vi behöver fler nya DJs, helt klart.

Varför tror du att DJ-kulturen har blivit bortglömd?
– Jag tror att det har mycket med tekniska framsteg att göra. Med dagens utrustning kan ALLA vara en DJ. Man behöver inte ens kunna mixa, för det kan man ställa in att det görs automatiskt. Nu kan man trycka på play och sen kalla sig för DJ. Det har blivit för enkelt, vilket gör att riktig DJing har försvunnit. När jag åkte på den stora DMC-tävlingen så var det bara 14 länder som deltog. Det brukar vara 24 stycken.

Du har varit i Sverige en del också, framför allt för att spela. Märker du någon skillnad i kulturen och klimatet om man jämför Danmark med Sverige?
– Det är en ganska stor skillnad tycker jag. I Danmark och Köpenhamn satsar man inte på musik och kultur på samma sätt, det är inte lika viktigt tydligen. I Sverige är det mer öppet och öppensinnat, det är den uppfattningen jag har fått. Här spelar det inte så stor roll vem som spelar eller vilken musik man spelar – så länge som det är bra. Så det är två helt olika länder, även om vi bara är en bro ifrån varandra. Men jag vet inte, det kanske är så att gräset alltid är grönare på andra sidan…

/Alexander Kihlström

Se videoklipp nedan – och inspireras: