Intervju – Cardo

Intervju – Cardo

Kingsize-skribenten Mia Andersson tar tempen på producenten som står bakom musik till bland annat Wiz Khalifa och Mac Miller.

Vi nynnar, sjunger med, låter huvudet hoppa upp och ner i takt med ett tilltalande beat eller melodi. Våra ögon och vårt intresse riktas till artisten som framför musiken och sällan tänker vi på vem eller vilka som egentligen står bakom det där som är så tilltalande – sällan omnämns producenterna. För lika mycket som vi intresserar oss för texterna lika mycket intresserar också beatet eller melodin mig. För de liksom texterna har fötts ur något och det finns en anledning till att vi kan känna igen producenter från en bas, ett slagverk eller komposition. Min nyfikenhet på personerna bakom ljudet har lett mig till den amerikanska
producenten Cardo. En man som efter sitt samarbete med Wiz Khalifa och skivan ”Kush & Orange Juice” numer omnämns som den nya up-and-coming producenten inom hiphop. En karriär som en gång startade med ett Playstation-spel och verklighetsflykt i Minnesota men som utvecklats till ett vida erkännande där artister som Mac Miller, Big Sean och A$AP Rocky rycker i honom efter hjälp. Inspirerad av den livslängd som bland andra J Dilla, DJ Quik och Dr. Dre lyckats hålla har Cardo idag skapat en distinkt känsla för ljuddetaljer och framförallt förmågan att sätta rätt beat till rätt artist.

– Efter att jag, på grund av en skada, slutat spela basket år 1999 gick jag igenom en “bad kid”-period och var tvungen att hitta en ny hobby för att ta mig igenom det. Jag och min bror började då göra musik på vårt Playstation-spel “MTV Music Generator” och det påverkade våra liv direkt. Efter det introducerade vår morbror oss för “Fruity Loops” och ända sedan dess har vi varit fast. Det programmet höll mig borta från trubbel och har förändrat mitt liv.

När förstod du att din musikproduktion skulle bli något mer än en hobby då?

– Det var faktiskt i samband med min skada. För att kunna ignorera stressen det medförde dedikerade jag all min tid åt musiken. Jag har suttit på ungdomsanstalt tidigare och vet att bli frihetsberövad är den värsta känslan i hela världen och därför såg jag till att ändra på det så fort jag bara kunde.

Dina framsteg i musikindustrin fick en del hjälp efter ditt samarbete med Wiz Khalifa och The Taylor Gang. Berätta lite mer om det.

– När jag och Wiz gjorde musik så bidrog vi med en nyproduktion på ett befintligt sound. Det gav dig den där härliga känslan av när du hörde 90-talets G-funk för första gången och det inspirerade oss när vi gjorde ”Kush & Orange Juice”. Själva Taylor Gang är som min familj. Det var faktiskt Chevy Woods som jag producerade för innan någon annan och han som gjorde allt annat möjligt för mig.

Men att vara producent betyder också ofta att man står i bakgrunden av artisten. Hur ser du själv på det – hur är det att vara mannen bakom musiken?

– De flesta producenter har oftast ett färdigt koncept med beats vilket hjälper artisten väldigt mycket och vilket oftast gör dem mer öppna och kreativa att skriva. När det kommer till faktiska låtar tycker jag själv att vi producenter inte får det erkännande vi förtjänar. Vi gör mer än vad gemene man kan tro, för sanningen är att en rappare inte vore ett skit utan sitt beat. Men det blir bättre, vi visar framfötterna mer och hyllas mer och mer för det arbete vi faktiskt gör.

Ja, nu är du ju en av de mer omtalade producenterna och du tar snabba kliv i musikindustrin. Kunde du någonsin fantisera om det när du satt där vid ditt Playstation?

– Nej, inte direkt. Jag visste bara att jag skulle få göra det jag ville göra om jag fortsatte framåt och aldrig blickade bakåt. Därför fortsatte jag att följa mina drömmar och tog smällarna som kom på vägen. Ännu idag är jag inte där jag vill vara, jag har fortfarande mycket arbete att utföra och mycket att bevisa. Livslängd i mina produktioner betyder allt för mig.

Du understryker livslängd. Hur tänker du då när du tar fram dina beats. Hur skapades till exempel låten ”Mezmorized” som blivit signifikativ för dig?

– Låten ”Mezmorized” gjorde jag faktiskt samma dag som min dotter Khloi skulle födas. Jag var så lycklig den dagen samtidigt som jag var extremt nervös så jag försökte slappna av och gjorde musik i väntan. Men egentligen är mitt skapande rätt konstigt och jag vill faktiskt behålla det så. Jag arbetar alltid utifrån ett drömmande, att jag skulle befinna mig ensam på en öde ö, och skapar musik man ska kunna lyssna på när man glider i bilen och röker en spliff. Jag är alltid på ett lite groovy humör, även när jag är förbannad. Jag tycker att livet i sig är groovy- och det som är groovy är livet.

”Mezmorized” släpptes år 2010. Hur känner du att dina produktioner utvecklats sedan dess?

– Många tycker att min musik kännetecknas av att vara ”Sonic”, ”Smokin’ Music” och ”Groovy Music” och jag är även känd för mina ”Cowbells”. Ser man på Timbaland, Dr. Dre, DJ Quick, DJ Premier, Pete Rock, Battlecat, Just Blaze, J Dilla, Khalil, Neptunes och många, många fler kan man se att de alla vidhöll det sound som var signifikativt för dem framtill att tiden var inne för dem att ändra det – och så tänker jag också kring mina produktioner. Jag försöker lära mig utav mina förebilder och skapa en livslängd på mina verk och bli en ikon likt dem. Därför arbetar jag hårt varje dag – arbetar hårt med att följa mitt spår och mitt sound samtidigt som jag utmanar mig själv med nya influenser.

Vad vill du att lyssnaren ska känna när de lyssnar på dina produktioner?

– I hela mitt liv har jag velat vara lycklig. När jag var ung och hade det jobbigt kunde jag sätta på ”Safe & Sound” med DJ Quik och framkalla den känslan. Det gjorde de allra svåraste tiderna till de bästa och det är väl lite så jag tänker när jag gör musik.

Kolla in Cardo-samlingen ”Foolcast 034 – Cardo ”On The Beat” som Cardo nyligen
släppte med Fools Gold HÄR

Skribent: Mia Andersson