Läs Kingsize-intervju om synergin med Tommy Black, utvecklingen av sitt sound, kommande Abidaz-samarbeten samt ambitioner för framtiden.

Året var 1998, jag var tretton år gammal. Petter hade slagit igenom med dunder och brak och jag hade kommit över en samling med svensk hiphop på dubbel-CD vid namn ”Sidewalk Headliners” på Bengans Skivbörs i Göteborg. Där inbakat mellan två av mina favoritartister från Sverige, Looptroop och ADL, fanns ett spår med Chapee N’ Chess som hette ”Sleepwalkin”. Men redan två år tidigare hade Joshua Skoglund, som Chapee heter på riktigt, gästat det svenska liveprojektet Blacknuss Allstar med några av svensk musikgrädda samt fått ut en tolva tillsammans med Christian Falk och DJ Sleepy året efter det.

Jag har sprungit på Joshua flertalet gånger i Stockholmsvimlet och alltid mötts av ett leende, men tyvärr aldrig haft möjlighet till att sitta ned och prata om hans skapande. Tanken var från början att vi ska få komma till studion SAE i Solna men kort inpå intervjun bokas det om till Biljardpalaset vid Fridhemsplan. Chapee kommer klädd helt i svart och vitt med solglasögon och beställer in kaffe och klassisk svensk gofika med kanelbulle, wienberbröd och vaniljmunk till oss alla tre.

Vi tar våra prylar och sätter oss ned bland flipperspelen och jack vegas-maskinerna för ett samtal om 90-talet i Hagalund till solodebuten och Tommy Black-producerade EP:n ”Mode7ty”.

– Modesty-projektet grundar sig mycket i jazzen och det organiska soundet som jag alltid har älskat. Och trummorna Tommy valt till EP:n bygger runt den känslan av 90-talet. Tanken har också varit att ge materielet en livekänsla som att ett band spelar musiken.

Nya EP:n innehåller inte material av den hårda stil och ljudbild som lyssnare mötts av från hans senaste års material på svenska. Chapee har enligt sig själv förmågan att enkelt anpassa sig till olika sound och har valt att plocka fram en mer positiv känsla i sin nya musik. Det är lite tillbaka till den positiva vibben som Chapee var på tillsammans med Blacknuss på 90-talet.

– Jag vill att vi skall kunna skapa ett band och spela den nya musiken live. Det är lite av drömmen.

Det snackades om EP:n ”Mode7ty” redan under 2013 i intervjuer?

– Jag började med samma känsla som EP:ns sound har formats till. Men jag arbetade med flera producenter och hela projektet blev lite rörigt. Det var lite enklare att jobba med endast en producent så jag bestämde mig för att bara arbeta med tillsammans med Tommy.

Tommy Black, eller Fredrik Halldin som han egentligen heter, från Vänerborg som står för samtliga produktioner på EP:n har varit en snackis senaste året, framför allt eftersom han samarbetat med den femfaldiga grammyvinnaren Kendrick Lamar och hans crew. (red anm: redan 2013 träffade Kingsize Tommy Black för en intervju som går att läsa här) Utöver Kendrick är det främst Chapee som Tommy arbetat med senaste året. Chape berättar om samarbetet:

– Vårt arbete grundar sig i att vi gillar varandras musik och vi har med tiden byggt en stark vänskap och haft kul under tiden utan att ha någon press på oss. Tommy är väldigt lik mig i musiktänket, laid back och superproduktiv. Han kan ringa klockan två på natten och be mig lyssna på något projekt. Vi är alltid öppna och ärliga mot varandra med feedback. Vi har gjort fler spår tillsammans än de vi valt ut till EP:n men vi plockade ut de låtarna vi tyckte följde en röd tråd. Vi har också lite svenska grejer på gång.

Det är just det svenskspråkiga materialet som svenska hiphoplyssnare förknippat Chapee med det senaste då han gästat flertalet av landets etablerade akter som Nääk & Nimo, Kartellen, Maskinen, Stockholmssyndromet och självklart sin vän och gamla rapkollega Abidaz. Men den här gången vill Chapee nå utanför Sveriges gränser med materialet och kanske uppträda i sitt andra hemland.

– Jag tror ingenting är omöjligt idag. Det gäller bara att ta kontakt med utländska artister och jag har grejer på gång med artister från till exempel Los Angeles. Rent soundmässigt har mitt producerade lutat mer åt östkusten men med nya skivan har jag rört mig mer åt väst.

Idag hittar Chapee mycket av sin nya musik och inspiration på måfå via Soundcloud och jazzsoundet inspirerar honom mycket. Han har arbetat med talangerna Joe Lefty och Dave Run som båda gick på Fryshusets raplinje.

– Jag gillar när man hittar en kemi mellan smutsigt och rent och gammalt och nytt.

chapee-intervju-2-S

Gäster på nya skivan är Mapei, Faye Medeson, Mykestro och Parasto. Annars är det Chapee som lägger bars och han lyckas dölja sin tekniska begåvning i rappen med sin avslappnade röst och Tommys produktioner.

– Jag ser allra mest fram emot att få köra live och då blir det enklare att plocka fram nyanserna i rappen och kanske lägga något acapella. De beatsen som Tommy plockat fram åt mig är som att de är gjorda för mina texter. För att få en röd tråd på ett projekt tror jag att det är det ultimata att jobba med en producent. Det är väldigt få som lyckas hålla ihop en skiva med olika producenter som till exempel Nas lyckades på ”Illmatic”.

Men Chapee har fler projekt i luppen och blickar redan framåt mot kommande material.

– Jag hoppas på att det blir mer Chapee N’ Chess-material framöver men för tillfället arbetar Abidaz på sitt andra album och det kan vara svårt att gå mellan två olika världar och fokusera klart där man befinner sig. Men jag gästar honom på två spår på hans nya skiva.

Men nytt material på svenska släpps inte än. 2016 fokuserar Chapee på sitt första solosläpp efter 24 år som rappare och 20 år av inspelat material.

– I år hoppas att jag skall kunna gigga live och fortsätta släppa material. Jag vill testa nya sound och marker. Man måste tänka positivt och saker måste få ta den tid det tar om man gör något originellt, inte följer trender och låter det komma från hjärtat. Jag har testat att göra mer saker som är mer up to date också och jag är friare idag än vad jag var förr i tiden.

Chapees EP ”Mode7ty” släpps idag 15:e mars och är producerad av Tommy Black går att lyssna på Spotify här:

Intervju och text: Pontus Gustavsson
Foto/video: Markus Helin

chapee-intervju-3-S