Enligt en undersökning genomförd av Svenskt Kvalitetsindex i oktober 2015, är Viaplay den streamingtjänst i Sverige med mest nöjda kunder. I undersökningen ställdes bland annat frågan ”Hur nöjd är du med din streamingtjänst?” där tillfrågade fick välja mellan Viaplay, Netflix och HBO.

Med betyget 76,7, av 100 möjliga, segrar Viaplay som har Sveriges mest nöjda streamingkunder.

– Vi har under året satsat på alla fronter med nyare filmer, hela säsonger av publiksuccéer som Empire och The Blacklist, Emmy och Golden Globe-belönade Transparent, barnfavoriter som Dora och SvampBob Fyrkant samt ett stort utbud av Tweenie-titlar så som Big Time Rush och iCarly. Idag erbjuder vi även mer sport än någonsin och streamade enbart i november över 1 500 timmar livesport. Vi har helt enkelt jobbat hårt och att få kundernas kvitto på att vi fokuserar på rätt saker gör oss väldigt stolta, säger Jonas Karlén, VD på Viaplay.

Undersökningen av streamingtjänsterna påbörjades 2014 och Viaplay har gått framåt hela 10 punkter från 64 till 76,7. Jonas Karlén pekar bland annat på Offline-funktionen som en nyckel i kundernas positiva omdömen:

– Det är extra inspirerande att som en helt nordisk spelare köra om amerikanska jättar. Utöver vårt starka utbud ser vi att våra kunder även uppskattar våra funktioner så som Viaplay Offline, vilket gör det möjligt att ladda ned sina favoriter och ta med sig överallt. Vi har verkligen satsat på att utveckla vår Offline-funktion liksom ökat tillgängligheten genom Apple TV och Google Chromecast. Vi kommer att fortsätta satsa på innehåll och funktioner som våra kunder uppskattar och för att bibehålla nöjda kunder på alla våra marknader.