En nepales hemresa har aldrig varit galnare.

Den otämjda regionen Kyrat i Himalayabergen håller på att terroriseras. Den psykopatiske krigsherren Pagan Min mörbultar befolkningen och ett inbördeskrig har brutit ut. Det är i detta tumult som nepalesen Ajay Ghale kommer tillbaka till hemtrakterna och ofrivilligt dras in i en sinnessjuk actionresa.

Storyn och utforskandet tar plats i skogar och på och mellan enorma berg. Far Cry 4:s narrative director Mark Thompson säger att story och fritt utforskande kompletterar varandra bättre än någonsin. Flyg med en wing suit eller gyrokopter. Utför bombastiska räder eller smyg tyst med armborstet i högsta hugg. Använd förutom vapen även tigrar, elefanter, björnar och noshörningar för att döda fienden och komma åt Pagan Min. Djurlivet är wildcardet som förändrar slagfälten när det gäller actionmoment.

Far Cry’s ambition har varit att skapa en värld som ska blända spelarna och få en att känna att allt som kan hända kommer att hända. Men Far Cry 4 har aldrig bara handlat om att göra slut på en mentalt störd psykopat i bergen. Ubisoft har även djupdykt i Kyrat-folkets historia, mer specifikt i Kyrat-folkets mytologi. Via gömda tavlor i världen kan Ajay Ghale teleportera sig tusentals år tillbaka i tiden och bli den mytologiske krigaren Kalinag vars uppdrag är att hitta Shangri-La. Far Cry 4 tar steget över till det övernaturliga och Kalinag kommer att kämpa mot demoner med pil och båge på flytande öar tillsammans med en ande-tiger. Far Cry 4 kan där med bokstavligen bli FPS:et som erbjuder det bästa av två världar i höst. Snart vet vi.

///Robin Herzog