När fotbollsspelet “FIFA 23” lanserades i höstas var det stort fokus på kvinnor inom fotboll, bland annat med ett stort event i London. Nu fortsätter arbetet med ett “ongoing commitment to elevate and authentically represent the women’s game.” Inför premiären av den amerikanska National Women´s Soccer League i mitten av mars, så lanseras nu ett samarbete där samtliga 12 lag kommer finnas med i en rad spellägen som Kick Off, Tournament Mode, Head to Head season / Co-op Seasons och i Online Friendlies. Andrea Hopelain, SVP of Brand, EA SPORTS, säger i ett pressmeddelande:

“We’re passionate about EA SPORTS continuing to be a changemaker for women’s football, and our partnership with both the NWSL and the NWSLPA is another step we’re taking as an organization to advance the sport. We’re committed to being champions for the future of football and bringing unrivaled authenticity to millions of football fans across the globe.”

Från och med 15 mars kommer lagen och spelarna, samt mycket annat, vara tillgängligt i spelet. “FIFA 23” finns tillgängligt till PlayStation 5, Xbox Series X|S, PC, PS4 och Xbox One. 

I samband med Internationella kvinnodagen lanserar EA Sports även ett partnerskap med designern Harkian Kalsi, för en specialdesignad International Women’s Day-tröja som finns tillgänglig i FUT, och nya skor finns i spellägen sm Pro Clubs och VOLTA FOOTBALL.