Släpps idag!

Wow, hur coolt är det inte att kunna djupdyka in i sin favoritanime? Att uppleva äventyren, spänningen, glädjen och den sympatiserande passionen man känner för karaktärerna. Att leva sig in i den världen gör vi fans hela tiden och genom spelen förverkligas de dagdrömmarna! “One Piece: World Seeker” tar med oss steget längre ifrån de tidigare spelen – “Unlimited World Red” var riktigt kul att lira med semi-open world känslan och att man fick en bättre upplevelse av att ha en besättning. Sitt team helt enkelt. Men “World Seeker” ger oss definitivt det vi vill ha, Monkey. D “Stråhatten” Luffy och världen ur hans perspektiv. Min personliga favoritkaraktär från serien är Zoro, men att lira som Luffy gör spelet helt klart till vad det är.

Med en original story och helt nya karaktärer ifrån Eiichiro Oda längtar man efter att sätta i fingrarna i spelet och följa storyn! Open World känslan ger oss en otroligt vacker dynamik med rika detaljer och karaktärernas personligheter fyller verkligen spelet maximalt. Det allra första man märker av är hur detaljrikt de har gjort Prison Island, ön som storyn utspelas på. Storyn kommer jag inte spoila för mycket men det finns en anledning till att alla Luffys gamla fiender befinner sig på ön igen, och att möta dessa i nya interaktioner är riktigt kul! Det finns Sailors och Navy-soldater över hela ön och fighting systemet är till en början lite begränsat och repetitivt. Men ju mer man lirar & desto djupare kommer man in i storyn och desto mer utvecklas Luffys moves & attacker. Vi vet helt klart att alla bara längtar efter Gear Fourth och slänga iväg sailors åt höger och vänster. Men det tar lite tid att komma dit. I och med att storyn bjuder på minst 20 timmars spelande är det riktigt tillfredsställande som “One Piece”-fan att få spendera värdefulla stunder framför PS4:an och njuta av storyn. Utöver det här får vi inte glömma interaktionerna med befolkningen ifrån självaste ön! Konversationer och åsikter som faktiskt sätter sig och ger stor betydelse för storyn!

Det finns lite kritik som andra har kommenterat angående World Seeker, främst om att det är lite för mycket sailors och ”filler” tid att beta sig igenom för att ta sig igenom storyn. Jag vill påstå tvärtom, ett spel från en fantastiskt franchise vill man ju inte beta sig igenom på 3 dagar? Tvärtom, vi vill ju att upplevelsen ska vara länge! Mitt perspektiv har alltid varit att jobba mig igenom varje spel ordentligt, det innebär alla side missions, kistor, loots och enemies. Fruits och rare fruits! På tal om fruits så dyker Devil Fruit användare upp lite höger och vänster! Hur coolt är inte det? “One Piece: World Seeker” har verkligen levt upp till förväntningarna och fansen till denna värld kommer i min åsikt onekligen ha kul med det här spelet! En uppföljare till detta med ännu större map och gameplay ute i havet, det vore något. Att man endast spelar som Luffy är en intressant sak i sig, för när Dragon Ball Project Z släpps hade det inte gått hem hos fansen att endast få använda Goku som karaktär. Det visar skillnader och styrkor hos respektive anime!

/ Artin Hojat

Release: 15:e mars
Spelat på: PS4