För första gången någonsin har ledande aktörer från den elektroniska musikindustrin och eSports-världen kommit tillsammans för att arbeta mot gemensamma mål. Givetvis har musik alltid spelat en central roll inom spelutveckling, men fram tills nyligen var det två industrier som i regel var separerade från varandra.

 

Därför bestämde vi oss för att ta en titt på denna symbios. Vårt mål var att ge insikt i vad ett närmare samarbete mellan eSport och dansmusik skulle kunna leda till, men även hur samarbetet utvecklats fram tills idag.

 

eSportens fans är den perfekta målgruppen för musikindustrin

 

Under de senaste åren har eSport utvecklats från något finniga tonåringar sysslade med vid så kallade lan i sina föräldrars källare, till en industri värd flera miljarder dollar. Idag anordnas turneringar i flertalet tv- och datorspel som alla drar miljontals åskådare, både live och via tjänster som Twitch.

 

De som väljer att följa turneringar och som gärna tittar på andra spelare när de spelar på nätet är allt som oftast millennier eller från generation Z. De råkar också vara några av de mest dedikerade fansen någonsin och de drar sig inte från att köpa merch från eller donera pengar till sina favoritspelare.

 

Faktum är att relationen mellan de som tittar på eSport och de som faktiskt spelar är väldigt lik den relation superartister har med sina fans. Och detta är något som musikindustrin fått upp ögonen för.

 

Det finns nämligen en enorm potential att sälja musik genom eSporter, både musik från spelen och annan musik från samma artister.

 

För att inte tala om pengarna som går att tjäna på betting på eSport. Det är inte ovanligt att popstjärnor och samarbetar med bettingtjänster och de finns ingen anledning varför de inte skulle arbeta med betting på eSporter.

 

eSportsbolag som producerar egen musik

 

För att minska avståndet mellan musik och tv-spel har en del spelutvecklare valt att börja producera sin egen musik “in-house”. Riot games är ett bra exempel på detta då de inte bara valt att börja producera musiken till sina spel utan man har valt att samarbeta med stora artister för ändamålet.

 

Det är inte bara inspelningar som man använder dessa musiker för. När Riot Games anordnade en turnering i League of Legends (LoL) i Sydkorea i fjol, anordnade man även en konsert med bandet K/DA samt virtuella versioner av karaktärerna från LoL.

 

Denna typen av samarbeten blir allt vanligare och tittar vi på svenska Dreamhack så är det tydligt att man även där försöker inkludera mer alternativ underhållning, musik och framträdande under sina evenemang.

 

En investeringsmöjlighet för musiker

 

Det råder ingen tvivel om att eSport visat sig vara en mycket lönsam investering för alla de som vågat sig in i industrin. Och av någon besynnerlig anledning har branschen attraherat investeringar från några av världens mest inflytelserika musiker.

 

Till exempel har Jennifer Lopez, Drake och DJ:n Steve Aoki alla investerat stort i eSports-branchen. Drake har till och med via Twitch streamat sig själv när han spelar mot andra spelare på nätet – ett projekt som resulterade i flera visningsrekord på plattformen.

 

Sammanfattning

 

Det ska bli intressant att följa denna utveckling för oavsett vad som händer är det tydligt att det finns en stark koppling mellan industrierna.

 

I framtiden kan vi räkna med att få se ännu fler samarbeten över industrigränserna. Med tanke på att eSportsturneringar och evenemang bara växer och blir större kommer de kunna attrahera större och större artister för framträdanden. Det kommer även bli allt vanligare att eSportens största spelare börjar sälja och rekommendera musik på sina kanaler.

 

Foto: Bruce Mars/Pexels