5e81bb9b7f80ce30463cf002
5e78b0917f33f434794a1c02
casino-pexels-ls
Casinobonusar – ingen musik i Spelinspektionens öron


 

 

När Lotteriinspektionen bytte namn till Spelinspektionen vid årsskiftet 2018/2019 markerade det även ett skifte när det kommer var svenska casinospelare skulle få möjlighet att spela casino online, och hur de skulle få möjlighet att göra det. I samband med namnbytet trädde även den nya svenska spellagstiftningen i kraft och med den ett flertal begränsningar för hur nätcasinon får lov att marknadsföra sig till spelare i Sverige.

 

De flesta förändringar har troligtvis gått spelare förbi. Förändringen hade nämligen störst inverkan för casinon som tvingades söka licens för att verka på den svenska spelmarknaden och med licensen kom både skatter och avgifter. De ökade kostnaderna bidrog till att flera aktörer valde att dra sig ur den svenska spelmarknaden då man fruktade att det skulle bli svårt att uppnå lönsamhet. Det tillsammans med Spelinspektionens egna begränsningar har gjort att utbudet av online casinon på den svenska marknaden är något mer smalt än tidigare år.

 

 

En generös marknad

Den största och mest påtagliga skillnaden för den enskilde spelaren är dock inte det mindre utbudet av online casinon att välja mellan, den största skillnaden är vad casinona i fråga får erbjuda sina spelare.

 

Marknaden för online spel i form av live casino, casinospel och betting har på senare varit en tuff marknad att slå sig fram på. Med stor konkurrens har man slagits om spelare och en miljö där spelare skämdes bort med välkomstbonusar, lojalitetsbonusar, födelsedagsbonusar, “good will”-bonusar, rekordstora vinster, belöningar i form av resor till VIP-spelare etc. växte fram. Det ena nätcasinot efter det andra slog på stora trumman för att locka till sig nya spelare och i ett i princip desperat försök att behålla spelarnas lojalitet. En mycket kostsam men effektiv form av marknadsföring för de casinon som lyckades praktisera den rätt.
 

 

Slut på bonus

När man granskade industrin inför införandet av den nya spellicensen kom man hos Spelinspektionen fram till att den här formen av marknadsföring kan vara direkt skadligt för spelare som ligger i riskzonen för spelproblem. Man ansåg, och anser fortfarande, att man genom att locka spelare till merspel med hjälp av bonusar riskerar att spelare spelar för mer än vad deras ekonomi klarar av och lockelsen av ytterligare bonus kan bli så stark att man försätter sig själv i ekonomisk kris och utvecklar ett beroende till betting och casinospel. Därför bestämde man sig för att begränsa hur casinon får marknadsföra sig med bonus till nya och gamla spelare.

 

 

Det nya konceptet innebär att casinon endast får ge en enda bonus till en spelare under dess livstid. Denna bonus skall vara en så kallad “Välkomstbonus” och skall krediteras vid spelarens första insättning, annars går den förlorad. Regler gällande bonus innefattar följande:

 

  • Endast en välkomstbonus per spelare, per licenstagare. (Ett företag kan driva flera casinon under samma licens men får då endast ge en spelare en bonus).
  • Inga lojalitetsbonusar, bonus utan insättning eller andra typer av bonusar får ges till en spelare.
  • Om en spelare inte nyttjar sin bonus vid sin första insättning anses den förbrukad.

 

 

Syftet: För spelarens skull

Syftet med att begränsa antalet bonusar är att skydda spelare från den negativa inverkan som ett eventuellt spelberoende skulle kunna ha på en spelare. I samband med att man har begränsat bonusar har man även ökat kraven på säkerhet för spelare. Det innebär att casinon och guider måste arbeta aktivt med att upptäcka eventuella riskspelare. Casinon med svensk licens har dessutom skyldighet att tillhandahålla verktyg för ansvarsfullt spelande som hjälper spelaren att begränsa sina insättningar och att stänga av sig från spel om så skulle behövas.

 

 

 

Foto: Pexels

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen

Relaterat


NULL