adidas är officiell leverantör av VM-bollen sedan 1970, och matchbollen för fotbolls-VM 2014 i Brasilien presenteras idag.

Bollen bär namnet Brazuca, ett namn som röstades fram av det fotbollstokiga brasilianska folket i en omröstning som engagerade över 1 miljon fotbollsfans. Brazuca är en informell term som betyder ”brasilianskt”, och syftar på beskrivningen att leva sitt liv på ett brasilianskt sätt. Bollen är den mest testade någonsin, och användes bland annat i vänskapsmatchen mellan Sverige och Argentina på Friends Arena i februari, men då med annan design.

 
Brazuca är den matchboll som genomgått flest och tuffast tester av VM-bollarna någonsin. Bollen har testats i två och ett halvt år, av över 600 av toppfotbollens största spelare och av 30 lag i tio länder över tre kontinenter. Storklubbar som AC Milan, Bayern Munchen, Palmeiras och Fluminese har varit involverade i processen, och stjärnor som Leo Messi, Iker Casillas, Bastian Schweinsteiger och Zinedine Zidane har kommit med synpunkter på bollen.

Kingsizemagazine.sePress