I dagarna samlas svenska landslaget i fotboll för avslutande EM-kvalmatcher mot Rumänien och Färöarna, där Sverige har goda chanser att nå EM-slutspelet 2020. Nu lanserar Adidas, tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, den officiella EM-tröjan inför 2020. Men tröjan är inte för vem som helst – den som vill bära tröjan behöver gå med på villkoren som följer med den, precis som spelarna i landslaget förtjänar att bära tröjan. Ett antal villkor ställs:

1. Jag lovar att visa respekt för andra lag, supportrar, funktionärer och domare.
2. Jag lovar att stå bakom laget i med – och motgång.
3. Jag lovar att aldrig sprida hat – på planen, på läktaren, på nätet eller någon annanstans.
4. Jag lovar att välkomna alla att vara en del av laget, oavsett kön, ålder, etnicitet, religion eller sexuell läggning.

Villkoren är, enligt Adidas och SvFF, en markering mot de problem som finns kring hot och hat som drabbar såväl spelare, tränare och många andra inom elitfotboll. Färskt i minnet finns hoten mot Jimmy Durmaz under VM i Ryssland samt när landslagslegendaren Henke Larsson lämnade som tränare för Helsingborgs IF efter personliga påhopp. Qaroline Nähl, Nordic Brand Communications Manager för adidas Football, säger i ett pressmeddelande:

– Egentligen borde villkoren som ställs vara rena självklarheter. Men tyvärr ser vi hur många vuxna helt verkar ha glömt bort vad fotbollen handlar om. Vägen till vinst är genom respekt och fair play –och lagspel kräver olikheter.

Håkan Sjöstrand, generalsekreterare för SvFF, säger vidare:

– Sorgligt nog har vi de senaste åren sett flera exempel på drev, hot och hat inom fotbollen. Årets EM-tröja är en påminnelse om det som lärs ut redan på knattenivå: att vi måste kämpa tillsammans och visa respekt för varandra. Vi är glada för att Adidas väljer att ta ställning tillsammans med oss.

Årets fotbollströja är en påminnelse om det som fotboll handlar om. Att vara ett lag innebär att kämpa tillsammans och att älska ett lag innebär att man finns där hela tiden, i både med-och motgång. Alexander Isak, anfallare i landslaget, kommenterar även initiativet:

– Jag är alltid stolt över att bära landslagströjan, men i år är det med ännu större stolthet. För mig är fotboll bara kärlek, och detär precis det landslagströjan står för i år. Fotboll förenar och jag ser verkligen fram emot att kämpa hela vägen i EM tillsammans med laget och med alla supportrar.

Vill du bära tröjan och godkänner villkoren finns tröjan att köpa på adidas.se/sverige och kostar 849 kr.

adidas-em-troja-2020-sverige-quaison-LS

Kingsize Magazine fick möjlighet att ställa några frågor till landslagsanfalleren Robin Quaison, inför lanseringen av den nya adidas-matchtröjan och matcherna mot Rumänien och Färöarna. Läs nedan!

Du är med och lanserar den nya landslagströjan som fungerar som ett inlägg i debatten om drev mot spelare. Har du själv haft någon erfarenhet av det i din karriär hittills och isåfall hur tacklade du det?

– Personligen har jag haft turen att inte ha blivit utsatt för något sånt. Men jag vet att det händer allt för ofta och det är viktigt att stå emot detta.

Det är två viktiga matcher kvar mot Rumänien och Färöarna. Hur är stämningen i truppen såhär under brinnande EM-kval?

– Stämningen är bra och vi är redo för att ta oss an dessa två matcher.


Du har fått mer speltid och förtroende i a-landslaget den senaste tiden. Hur har det påverkat ditt självförtroende?

– Mycket så klart, det hjälper en att spela sitt spel och då får man ut mer på planen. Det är en bra boost.


Om ni skulle ta er till EM, vilket vi alla tror och hoppas, vad skulle det betyda för dig personligen?

– Väldigt mycket. Det är någonting jag har drömt om sen jag var liten, när man kollade på VM och EM, och hoppades att man skulle få spela en stor turnering en dag.

Foto: adidas