I ett pressmeddelande skriver Craft: “Svensk retail är tråkig, kanske därför den dör?“ och skickar med statistik som visar att vakansgraden för Stockholms butikslokaler ökat med mer än 20 procent bara i år.

Först tog galleriorna död på centrumhandeln, nu dör också galleriorna. Ska sanningen fram har de stora kedjorna inte direkt investerat i den fysiska upplevelsen de senaste 25 åren. Vi ser knappt någon skillnad mellan olika modemärkens butiker. Matbutikerna? Lika tråkiga de. Skönhetsprodukter? Hemelektronik?“ Skriver Craft i ett pressmeddelande.

För att lösa problemet med den fysiska butikshandeln lanserar de nu sin nya sko i flaggskeppsserien KYPE inuti en hoppborg. Projektet kallas “KYPE X THE GREAT EXHIBITION“.

Du studsar in, studsar runt och upptäcker en ny löparsko, genom en känsla och inte genom att prova den.

Hoppborgen, som ska agera butikslokal sätts upp den 9 oktober mellan 09:00 och 17:00 på Hornsgatan 49 i Stockholm. En erfarenhet som de hävdar inte är ett vanligt lanseringsstunt utan ett ärligt experiment för att se om man skulle kunna höja den fysiska butikserfarenheten.