Kingsizemagazine.se
Intervju – Skuggan av Svampen


Svampen – ett av Örebros landmärken. I skuggan av den svampen bildades Örebros första och troligtvis största hiphopgrupp: Skuggan av Svampen.

 

Det har gått sju år sedan debuten Sveriges Hoppsan, nu är gruppen återigen aktuella med nya skivan Stackars Dig. Kingsize pratade med två tredjedelar av Skuggan, bröderna Skivling och Séamus.

 

Fan, ni låter ju rätt lika. Jag har så dålig lina här så jag hör ingen skillnad på er…

– Vi kan ju säga våra namn när vi pratar, så du vet vem som säger vad…

 

Som i skolan, man ropar ut sitt namn om man vill säga något?

– Precis, haha.

 

Ja, vi kör på det. Det är sju år sedan Skuggan av Svampen släppte Sveriges Hoppsan, vad har ni gjort i sju år?

Skivling: Några av låtarna är faktiskt sju år gamla, som Stackars Dig, den spelade vi in för sex, sju år sedan.

 

Séamus: Ja, alla låtar kommer från 2007 och framåt, flera är inspelade på sistone men vissa är inspelade i samma veva som vi släppte Sveriges Hoppsan. Det har blivit så eftersom vi inte bor på samma plats, vi spelar in när vi ses vilket brukar bli en eller två gånger per år. Ofta har vi haft ett litet retreat där vi hänger i en vecka och det slutar med att vi har ett gäng låtar inspelade. Mycket på Stackars Dig är inspelat på vårt senaste retreat i Sarajevo, hos Floss, den tredje medlemmen i Skuggan som inte är med oss nu.

 

Bor han i Sarajevo?

Skivling: Han bor i Sarajevo, ja. Och han har alltid bott i anda länder. Han har bott i USA, Indonesien, han har bott i Afrika och nu i Sarajevo då. Det är väl lite därför det bara blir en eller två gånger per år. Och det är väl därför vi inte är ute och spelar så mycket som vi var en gång i tiden. Men vi blir jävligt produktiva när vi väl ses, det blir ungefär en låt om dagen då.

 

Men ni kan inte tänka er att sitta i varsin ände av världen och skicka verser och beats fram och tillbaka via en dator?

Skivling: Jo, vi har gjort så ibland.

 

Séamus: Sen är det ju jag som liksom spelar in… Jag är ljudtekniker, i mitt jobb på sidan om det här. Inte med musik utan jag lägger ljud på film. Så jag spelar in och mixar. Så det har varit jag som pushar projekten, eller vad man ska säga… Ja men eftersom jag är den som kan göra det har det varit jag som sett till att saker spelas in. Men nu har ju brorsan en egen studio vilket borde underlätta det här ännu mer… Det är Floss i Sarajevo som ligger efter bara.

 

Tror ni att det kommer bli mer musik nu när ni blivit äldre och befinner er på en och samma plats en längre tid, funnit lite ro?

Skivling: Absolut, två av oss har ju barn nu också. Man har förändrat sitt liv en hel del. Även fast man har mindre tid så får man mer gjort, man effektiviserar sin tid mycket bättre. Det har ju hänt jävligt mycket bara det senaste året…

Séamus: Ja det är ett bra pepp i Skuggan nu. Kanske kan det bli så att vi kommer köra lite spelningar också, jag ska inte säga det egentligen för det är inte helt klart. Men vi kan ju köra live utan Floss ibland. Det är en tanke och vi får se hur det blir. Allting började med att vi körde live så jag saknar det.

 

Det började med att ni körde live, men när var det? När och hur formades Skuggan av Svampen?

Skivling: -97 började jag och några polare hålla på och lattja med att skriva rhymes. När det blev ett ”band” rappade inte jag utan jag var DJ och gjorde beats.

Séamus: Vi hade en gammal Mac hemma med ett program som jag inte minns vad det hette, men det var riktigt primitivt.  Vi gjorde beats och samplade på den där burken. Vi samplade allting med en liten mikrofon som hörde till datorn, la den mot en ljudkälla och samplade så. Det var jävligt primitivt

Skivling: Året efter det började vi kalla os för Skuggan av Svampen.

 

Kingsizemagazine.seAlexander Ferneus

 

Var kommer namnet ifrån?

Skivling: Vi skaffade en källarlokal som ligger precis bredvid Svampen – Svampen är ett landmärke i Örebro. Lokalen som var vår studio låg liksom i skuggan av Örebros svamp. Då var vi åtta, nio polare som delade på studion och hade den till lite av varje. Vi hade ett break-golv, ett PA några mikrofoner och två skivspelare. Det var ett bra ställe att hänga på. Mikrofonbåset kom sällan till användning eftersom det var fullt med tomma ölburkar…

 

Men det lät ändå som en underbar atmosfär att starta något i, en bra grogrund för Skuggan av Svampen.

Séamus: Ja, absolut. Det var där det började med freestyles, breaking, skivor och allt det där. Sen spelade vi in några låtar, dem spelade vi nog in hos vår farsa om jag minns rätt…

 

Är er pappa också musiker?

Séamus: Ja han är musiker. Bluesmusiker men han spelar allt möjligt, folk, rock och sådär. Men nu är det blues som gäller och det går rätt bra för honom. Han reser runt i världen och spelar.

 

Då har ni växt upp med musik från dag ett?

Skivling: Ja jag kommer ihåg när farsan och hans polare jamade hemma och man fick sitta med och lyssna. Det har liksom alltid varit en del av livet.

Séamus: Jag spelade faktiskt in min första raplåt med farsan. Han skrev texten och gjorde musiken, jag rappade. Den hette Skateboard Rap, haha. Jag hade precis fått en skate av farsan, han är Amerikan och hade köpt med skates därifrån. Det här var kanske -90 och jag började lyssna på hiphop -89. Vi spelade in den men tyvärr är inspelningen borta… ”I like to skate, I like o jive, I ride my skate from 9 to 5”, haha. Så ja, det började ju där men vi började själva först -97.

 

När släppte ni er första lite mer officiella musik?

Skivling: Vi släppte en demo 2001 som hette Chillinggänget. Då kallade vi oss även Chillinggänget, fast det var ändå Skuggan av Svampen. Men det var typ Skuggan av Svampen presenterar… Den fick väl lite hype. Men det var innan internet så det var mest i Örebro eftersom vi spelade mycket live där. Vi tryckte den på CDR och spred ordet så gott vi kunde. Det fanns inga andra som gjorde hiphop i Örebro då, så vi var väl ”hiphopbandet” där.

 

Sen kom Sveriges Hoppsan 2006, vad hände då?

Skivling: Det var ju också innan internet, eller ja internet fanns men det var inte på samma sätt som idag. Man spred inte musik som en löpeld där…

Séamus: Nej det var ju annorlunda då. Men vi fick recension i Gaffa och jag tror Kingsize hakade på där också, Whoa gjorde sin grej men det var inget stort genomslag. Men några hörde det och några diggade det. Vi har väl vår fanbase sen dess och kanske redan innan också. Så det hände lite men framförallt fortsatte vi spela en massa i Örebro och runtom landet.

Skivling: Ja vi har en bas med lyssnare, på Spotify ser man statistik hela tiden och det är ett kontinuerligt flöde av lyssnare. Det är absolut inga massor som lyssnar. Men det är alltid några, några trogna som varit med från början.

Séamus: Sen har vi ett projekt på engelska där vi kallar oss Stanza Maze. Och under det namnet släppte vi en tolva i början på 00-talet också.  Det är ju i princip samma grupp som Skuggan av Svampen fast vi kör på engelska.

 

Så Stanza Maze har alltid funnits parallellt med Skuggan av Svampen?

Skivling: Ja, det finns för att vi gillar att köra på engelska ibland. Men Skuggan är på svenska och av någon anledning vill vi inte blanda de två språken utan de ska hållas separat. Sen gillar vi att göra musik ihop och det blev bara så att vi startade en grupp till.

Séamus: Det blir en annan vibb när man kör på ett annat språk… Det känns lite mer seriöst på något vis. Även fast texterna inte är mer seriösa än när vi kör på svenska så känns det allvarligare. Svenska språket bjuder in till mer lattjande. Det kanske är eftersom man har sina referenser från all engelskspråkig rap, som ofta är allvarligare och i många fall hårdare.

Skivling: Jag lyssnar mindre på texterna när jag lyssnar på engelska… I svensk hiphop kan jag inte låta bli att hänga med i texten.

 

Kingsizemagazine.seAlexander Ferneus

 

Känns det som att ni är mer er själva när ni kör på svenska?

Skivling: Nja, för mig är det samma grej ändå. Men jag vill hålla isär dem, jag vill inte blanda.

Séamus: Skuggan av Svampen är ju ganska plojiga rhymes, till stor del i alla fall. Det finns mycket humor i det. Vi har inget budskap med musiken annat än att underhålla genom roliga och välskrivna texter. Men jag vill bara vara ärlig i texterna, ärligt berättande…

Skivling: Medan jag och Floss rappar mer om pengar och hoes…

Séamus: Hahaha… Ja men det är lite det där som är grunden. Floss och Skivlings energi är det som driver på Skuggan, deras humor och deras eviga försök att få varandra att skratta med sina texter. Och jag hakar på där på ett hörn.

 

Ja men visst har väl Skuggan av Svampen – utan att ta något ifrån det – sin grund i humor?

Skivling: Exakt, jag älskar att lyssna på den typen av rap. Rolig rap. Ett tag lyssnade jag bara på sådant. Var det inte minst ett garv per låt var det inte värt det. Så jag försöker få folk skratta. Framförallt försöker jag få Floss att skratta och vice versa.

Séamus: Och jag sitter bakom spakarna.

 

En av de låtarna som underhöll mig mest var Ingen Ursäkt. Jag minns att jag fick höra den för fem sex år sedan och jag har aldrig glömt de första raderna. Men då låg rappen över något riktigt smörigt beat vill jag minnas…

Séamus: Vi la den först över Book Of Rhymes, en Alchemist-producerad Nas låt. Det är som du säger en gammal låt och texten är verkligen fet så ville ha den med på skivan över något funkigt, 80-tals beat. Där kom Safe 78 in i bilden. Han gör den typen av musik som vi ville ha.

 

Berätta lite mer om produktionerna på Stackars Dig, vad har ni själva producerat?

Séamus: Jag har producerat några av spåren, bland annat Gaget och Husslar & Pusslar. Husslar & Pusslar är egentligen en Fubbik produktion men jag har mixat om den i ny tappning. Sen har Kapten Röd producerat Vesuvion, Bjarne B från Sjukstugan har proddat en låt, Dj Mat och Viktorious har också varit med. Sen är det Safe 78 som har producerat flest spår på skivan. Det är en snubbe från Falun som jag pluggade med där uppe, nu bor han i Uppsala men han är från Dalarna. Det är en multiinstrumentalist av rang, alltså den snubben är så grym när det kommer till allt som har med musik att göra. Framförallt är han en jävligt bra producent. Han gillar den där slicka, funkiga, boogie-80-tals-stilen liksom. Och han gör allting med analoga syntar och trummaskiner.

 

Har låtarna fått förbli som dem var när dem spelades in första gången eller har allting fått sig en liten omstöpning inför albumsläppet?

Séamus: Den som gjorts om är väl den vi pratade om tidigare, Ingen Ursäkt, annars är de i samma format som de var när vi gjorde dem första gången. Sen har jag slutmixat och kanske ändrat en eller två småsaker men i det stora hela är det en skiva med låtar som är inspelade över sju år.

 

Ändå känns det som att en röd tråd går genom skivan…
Séamus: Ja det är ju skitkul att höra. Det kanske har att göra med att jag slutmixat allting nu, till viss del. Men jag kan tycka att man hör vissa låtar som är gamla och man känner att man är förbi den tiden, man har växt ifrån den texten och det beatet…

Skivling: Men det är lite Skuggans stil det där, att vi mixar upp det ordentligt. Vi gillar ju verkligen att prova olika stilar och köra vår grej på många sätt. Jag gillar när det svänger åt olika håll, keep the audience guessing.

 

Hur ser framtiden ut för Skuggan av Svampen, dröjer det sju år till innan vi får en ny skiva?

Skivling: Det kan gott och väl dröja sju år till innan det kommer något nytt från oss. Men det är långt ifrån slut på energi.

Séamus: En annan grej är att låtarna som ligger på Stackars Dig är de sista som Alexander Zika är med på. Alexander var ju en av originalmedlemmarna i Skuggan som gick bort 2009. Så på något sätt blir det här en ny tid för oss. Men vad som händer nu vet vi inte men vi är mer peppade än på länge.

Skivling: Skuggan kommer alltid förbli.

 

///Alexander Ferneus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL