Efter att adidas avslutade samarbetet med Kanye West i höstas på grund av hans kontroversiella och antisemitiska uttalanden har nu ett nytt kontrakt upprättats mellan rapparen och företaget, enligt flera källor. 

Kanye West och adidas har ingått en överenskommelse där företaget nu tillåts sälja de produkter i Yeezy-kollektionen som finns kvar sedan det första avtalet skrevs 2016. Det finns dock inga planer på att någon ny kollektion kommer att släppas.

I somras anklagade Kanye företaget för att ha kopierat hans design för Yeezy Slides och påstod även att deras general manager ljög om deras produktionskapacitet. Enligt Kanye själv utgör Yeezy 68 procent av adidas onlineförsäljning.

Sedan det avslutade samarbetet med rapparen har adidas rapporterat en förlust på 1,3 miljarder dollar, vilket de beskyller Kanye för. Enligt en rapport ska värdet av de kvarvarande Yeezy x adidas-produkterna ligga på runt 500 miljoner dollar och kommer att hjälpa företaget att komma på fötterna igen. 

Adidas inledde även en utredning mot Kanye i slutet av förra året då han anklagades för att ha betett sig olämpligt på arbetsplatsen. I ett öppet brev skrev anställda hos Yeezy hur han ska ha spelat upp både porr och en egen sexvideo med Kim Kardashian under möten, samt betett sig olämpligt mot kvinnliga anställda under sin tid på adidas. De tidigare anställda höll även adidas lika ansvariga för vad de fått utstå under flera års tid. 

Det var 2013 som adidas snodde Kanye från rivalen Nike och avtalet som skrevs 2016 beskrevs då som “the most significant partnership created between a non-athlete and a sports brand”. Sedan 2016 och fram till i höstas har adidas sålt mängder av Yeezy-sneakers som på många sätt hjälpt företaget att minska sitt gap till Nike. Yeezy uppges ha genererat drygt 1,5 miljarder euro i årlig försäljning för adidas, vilket motsvarar lite mer än 7 procent av deras totala vinst, enligt uppskattningar av Telsey Advisory Group. 

Foto: Mert Atlas Marcus Piggott