Inför valet går Mittmedias alla mediehus ut tillsammans i en kampanj för att få fler unga att gå till valurnorna och samtidigt bygga varumärke. Med sin nya webbtjänst ”Kandulova.se” kan man ställa politikerna mot väggen, och se vad, hur och om de svarar.

För att få spridning, och samtidigt uppmana fler att använda sin röst, frontar Jennifer “Jeaff” Hellqvist, Basil “Bas” Khamis och Macco & Antimett kampanjen i en reklamfilm där de fått lägga en rap till ett skräddarsytt och framtaget beat. Beatet ligger på musikplattformen Soundtrap och vem som helst kan lägga till sin rap.

– Med den här kampanjen vill vi sticka ut i valbruset och visa att allas röst är viktig. Tack vare låten och de grymma rapartister som är med i den har vi chansen att få bra spridning av kandulova.se i den yngre målgruppen. Målet är att få unga att känna att deras engagemang verkligen kan göra skillnad, och att de i förlängningen både ställer frågor på kandulova.se och i slutändan faktiskt går till valurnorna och lägger sin röst, säger Johanna Bister, projektledare på Mittmedias inhousebyrå.

– Vi siktar högt, säger Jenny Åberg Hüttner på Pool. Idén kom till då vi känner att rappare har en förmåga att verkligen spegla samhället, särskilt i de mindre orterna som Mittmedia är verksamma i. Tjänsten är dessutom fenomenal, så enkel och att du direkt ser vem som tycker som du, vem som tycker något annat och vem som inte svarar alls. Sedan har ju människan en förmåga att bry sig mer om det som ligger närmast, cykelbanor, skateparker, belysning i din närmsta joggingspår. Saker som lokalpolitikerna verkligen kan svara på. Beatet ligger öppet och vem som helst kan gå in och säga sin mening, och sprida låten och tjänsten – det har alla förutsättningar att bli världens största, eller kanske längsta protestsång.