Förutom att den svenske producenten Tommy Black kanske har Sveriges mest imponerande meritlista.

Med produktioner för Los Angeles rappare som Kendrick Lamar, Schoolboy Q och Ab-Soul, så är det hans säregna produktionsstil som imponerar mest. Inte bara i svenska mått sticker han ut, utan på rapkartan överlag. Inte många går till soul källan i dagsläget – 808s och hi-hats känns nästan obligatoriskt idag. Det är kanske inte helt konstigt då att han har en kommande EP med en annan likasinnad i Skizz från Stockholmssyndromet.

Med sådana Los Angeles kopplingar har Blacks musik fått, förutom det tydliga soul svänget, g-funk konnotationer. Det finns dock även anlag av neo-soul och den sorts produktioner Detroit-producenten J Dilla ägnade sig åt för namn som D’Angelo, Erykah Badu och Common under sekelskiftet. Och på hans debutalbum ”The Nines Lives of Tommy Black” är underlaget fortsatt varmt och funkigt, som ”Delusion” och ”Look Outside, men ingen låt är utan sin egen spin och genom albumet rör sig musiken mot drömska rymdvibbar. Låtnamnen ”Inside The Space Capsule”, ”Streets Of Atlantis” och ”Moonscape” säger egentligen allt. Just ”Moonscape” är ett av de mest minnesvärda spåren med en drös lager synt, bas, effekter – och ändå känns det aldrig soniskt överbelastat eller överproducerat. Det är istället rikt på lugn och nyfiket utforskande. Det är i de momenten när de alltid starka melodierna fylls ut med detaljer som projektet känns som vassast.

Det 9 spår långa albumet ”The Nine Lives of Tommy Black” är ett begåvat melodiskt äventyr som visar prov på de speciella musikaliska instinkterna han har. Som många andra, väntar jag med spänning på vad Tommy Black har att bjuda på i framtiden.

/// Damir Sepulveda Espinoza