Spelrecension: NBA 2K19

Spelrecension: NBA 2K19

NBA 2K som franchise har levererat några av de bästa sportspelen någonsin. Inte bara är spelen välutvecklade basketspel, de är alltid bland årets bästa spelsläpp. Populärkulturellt så lever NBA 2K i toppen av näringskedjan tillsammans med Fortnite, Call Of Duty, Destiny och GTA. Så år efter år ligger pressen på att med NBA 2K forsätta att utveckla ett fantastiskt basketspel så att det efterliknar verkligheten så mycket som möjligt, samtidigt som de utvecklas online miljön för den unike individens skapade spelare där kulturen genomsyrar miljön spelaren befinner sig i. Jag talar givetvis om “The Neighborhood”, det super populära spelläget där man som spelare får nästan hela NBA upplevelsen och delar den med miljontals andra fans.

Rent spelmässigt så har spelet utvecklats något ordentligt, Visual Concepts har jobbat stenhårt med att göra minsta lilla transaktion av rörelseenergi, momentum och kollisioner totalt visuella. Spelet erbjuder mig som spelare på de tuffa svårighetsgraderna en totalt utvecklad känsla av basket, där det verkligen kräver kunskap om alla rörelser, koordination av spelare och individuell samt lagmässig basketförståelse för att man ska kunna dominera. Försvaret har förbättrats något enormt och det är riktigt häftigt hur jag kan spela bra försvar och sen boxa ut världens bästa spelare i form av LeBron James, James Harden och Russell Westbrook. Vilket i sin tur har bidragit till att det inte längre går att bara attackera hur som helst heller som anfallsspelare, det kräver att man har kunskap om unika spelartendenser och kan läsa av ett försvar. Detta gör mig otroligt nöjd som ett fan av franchisen och det ger i sin tur upphov till at NBA 2Ks egna liga som NBA själva äger blir en större och större satsning!

Utöver det här har vi alla de fantastiska spellägen som spelet kontinuerligt utvecklar, däribland mitt favoritläge MY GM. En chans att faktiskt få vara General Manager för sitt favorit NBA-lag och samtidigt coacha de fram mot det ultimata målet, NBA mästare. I år har de lagt märke till detalj på djupaste nivå, där spelare kan agera som mentorer för andra spelare. Där träningen och utvecklingen för respektive spelare kan bestämmas på detaljnivå under säsongens gång. Där spelarinteraktioner och vikten av likasinnade individer i gruppen faktiskt väger en hel del, annars blir kemin i laget inte optimal. Addera till detta en möjlighet att spela en story som GM eller att spela GM i ett klassiskt läge, så vill du fördjupa dig i en resa som GM med en fet story går detta också.

Det jag inte gillar, vilket jag inte tror någon gillar med något spel, är självklart mikrotransaktioner i spelet och dessa dyker upp lite här och var men framförallt i karriärläget av din skapade spelare (vars story för övrigt är otroligt bra). Önskar jag att dessa kunde tas bort? Ja. Förstår jag varför det finns? Ja. Tillbaka till storyn, minimalt med spoilers nu men man får följa med en ödmjukande upplevelse som många spelare kan känna igen sig i, då tävling är grunden till sportens framgång. Annars kan jag lätt sammanfatta att NBA 2K har utvecklat spelet något ordentligt och jag kunde inte vara nöjd med själva spelmotorn, det har aldrig varit häftigare och mer verklighetsbaserat. Sen att det kommer starka och stadiga utvecklingar till spellägen som vi har en bonus, vi hänger med ordentligt och kan använda alla nya verktyg som 2K bidrar med flitigt. En miljö där ens egna basketkunskaper florerar, det blir inte bättre än så!

//Artin Hojat