Nyhetsbrev, massreklam eller liknande får sällan tillräckligt stark respons med hänsyn till hur mycket sådant kostar företaget. Idag är det mer uppskattat med personlig reklam och att personen bakom företaget visar upp sig.

Många kunder idag kräver mer personlig kontakt och de önskar mer än bara prat om företaget i sig. Oavsett vilken kanal som används, så orkar de flesta inte med företag som överöser med reklam och varför du ska välja just dem. Anledningen kan vara för att konkurrensen är mycket större idag, bland annat på grund av internet, och vi blir dagligen bemötta av olika typer av försäljare.

Företagspresenter av olika slag kan också användas som marknadsföring. Olika typer av väskor, tröjor eller annat som kan användas dagligen i vardagliga livet. Bättre miljötänk, musik, film samt sport och hälsa är något som de flesta kan relatera till. Kanske har företaget en slogan som kan matchas med en underhållande bild inom musik, film eller sport.

Videoklipp och foton som sprids på sociala medier

Man kan även se en trend gällande reklam på tv eller andra kanaler. Allt fler företag skapar reklam med lite humor eller där det skapas relationer, som till exempel ICA-reklamen. Kunderna delar gärna inlägg med underhållande reklam på sina sociala medier, vilket oftast leder till diskussioner från andra personer. Det leder i sin tur till bra marknadsföring för företaget.

Skapa relation med dina kunder genom att lägga upp olika videoklipp och foton med humor och smygreklam, och inkludera gärna personalen. Till exempel ett foto med en av de anställda som är kaffetokig. Denna person sitter med en av era nya muggar med tryck. Trycket ska bland annat bestå av företagsloggan, men gör den gärna mer unik än enbart loggan. 

Inför högtider som påsk, midsommar och jul kan presentera speciella kampanjer på ett mer underhållande sätt än enbart en klatschig affisch. Visa kunderna att ni kan ha roligt tillsammans, till exempel med dans runt midsommarstången eller när chefen kommer utklädd till tomte för att dela ut julklappar.

Om ert företag brukar ställa ut på olika mässor eller liknande event, så är det bra att ha något att locka med. Detta kan vara en form av gift bag till de som skriver upp sig på nyhetsbrev eller att få mer information hemskickad. Eller arrangera en form av tävling och lotta ut saker som är relaterat till företaget, till exempel en produkt från ert sortiment tillsammans med småsaker som penna, nyckelring eller godis där er logga finns med som tryck.

Foto: Pixabay