De senaste månaderna har mängder av nya ”hits” skapats. ”Drake” har släppt ett nytt samarbete med ”The Weeknd” och ”Ariana Grande” har börjat tolka dancehall – vi pratar naturligtvis om artificiell intelligens som den senaste tiden blomstrat på de flesta streamingplattformar vilket har satt musikindustrin i en svår sits.

De flesta AI-låtar skapas i dagsläget på tjänsten Boomy. Där kan användare välja genre och karaktär och sedan genererar tjänsten en låt som passar användarens önskemål. Enligt en källa till Financial Times ska Spotify ha plockat ned tusentals AI-låtar från plattformen. Det efter larm från Universal Music som upptäckt misstankar om ”artificiell streaming” på Boomys låtar. ”Artificiell streaming” innebär att botar driver upp lyssnarsiffrorna.

Nu har Spotify bekräftat att låtarna från Boomy är nedtagna och i skrivande stund pågår förhandlingar om de borttagna låtarna mellan plattformen och Boomy. 

I ett uttalande skriver Spotify:

”Artificiell streaming är en branschomfattande fråga som Spotify arbetar för att utrota på vår plattform”. 

SVT Kultur rapporterar även om en ny granskande studie om streaming på Spotify. Bakom studien står musikbranschforskaren Daniel Johansson som har granskat Spotifys utbetalningar till musikrättighetshavare i Sverige de senaste 14 åren. Det har han gjort för att få en överblick i var pengarna går då Spotify blivit kritiserat de senaste åren för dålig ersättning. Enligt Daniel Johansson beror det på andra faktorer. Till SVT Kultur säger han:

– Man har lagt alldeles för mycket fokus på Spotify som det stående problemet när det kanske egentligen är andra faktorer som spelar större roll. Till exempel hur artistavtalen ser ut mellan artister och skivbolag.

Johansson fortsätter:

– Spotify betalar lika mycket som andra streamingbolag, men vad som händer med pengarna sen är det viktiga. Har man som artist ett avtal på kanske 15 eller 20 procent med sitt musikbolag så påverkar det oerhört vad man får i slutändan. De svenska musikbolagen är en av de stora vinnarna under de här 14 åren.

I studien har han kunnat bevisa att exempelvis låtar med porlande ljud drar in mer streams än faktiska verk av artister. Han kallar dessa artister för ”streamingartister” och skiljer dem från artister som är kända av allmänheten. 

– Många ganska okända artister genererade enormt mycket streams. Det förvånade mig.

I sin studio har Daniel Johansson kommit fram till att den nuvarande streamingmodellen gynnar genrerna hiphop, pop, epadunk och dance/elektroniskt. Dessa genrer står för ungefär 80 procent av all streaming i Sverige under dessa 14 år, skriver SVT Kultur.

Lyssna på ovannämnda “samarbetet” mellan Drake och The Weeknd på den virala AI-låten “Heart on my sleve” nedan. Tycker du att det är likt?


Foto: Spotify