En gemensam nämnare hos majoriteten i den nuvarande regerande hiphopgeneration är deras imponerade produktivitet och den höga kvaliteten i det. När man inte längre behöver vara signad eller ha dyr utrustning för att slå stort blir slagfältet tuffare och trängre. Antingen släpps det nytt hela tiden för att försöka hålla uppe intresset hos fans, eller så kanske frekvensen av släpp är en taktik för att ständigt förnya sig och med det försöka övervinna motståndare – vare sig de är konkurrenter eller hiphopnördar.

Rapparen Russ är typexempel på en kämpe i denna generation. Trots otroligt många streams vägrar folk ta honom på allvar. Hans nya skiva “SHAKE THE SNOW GLOBE” är det 14:e(!!!) projektet över fem års tid – och är slagkraftigt och välgjort. Russ rör sig smidigt mellan olika stilar – ”Can’t go on” påminner om en soulig r&b-dänga från 00-talet som skulle ha visats på MTV, ”Nighttime (Interlude)” är mörk och pulserar av trap-beats medan All To You endast är Russ, gästartisten Kiana Ledé ackompanjerade av en elgitarr. Skivan är jättebra, men det känns som att han ännu inte hittat det lilla extra. Men med “SHAKE THE SNOW GLOBE” har Russ cementerat att han inte är någon att skratta bort längre.

Bästa låt: Singeln ”Best on Earth” med BIA må vara ett bonustrack, men bäst på skivan är den i alla fall.

Bästa produktion: “Nighttime (Interlude)” har så många olika lager och vid varje lyssning hör man något nytt.

Bästa gästinhopp: Devin the Dude gästar ”Foot on the Gas” och tillför ett uppskattat djup på en annars helt-okej-låt.