Mycket har hänt sedan Kingsize släppte de första Kartellen-mixtejpen i början av 2009. Sedan dess har gruppen befunnit sig i ständig motvind av etablissemanget. Man har varit Sveriges mest hatade grupp – men också en av de mest älskade. Avtrycket har inte bara präglats av att man skakat den svenska självbilden i dess grundvalar, utan det har också berikat och utvecklat den svenska hiphopscenen i sig. Tillsammans med Labyrint och Mohammed Ali har de haft en oumbärlig roll i att hålla hiphopen relevant och levande i en svensk kontext. Från naiv våldsromantik, till skarp samhällsskildring och nu – reflektion.

Spåret ”Fulkultur” tillsammans med Silvana Imam och Stefan Sundström tar oss igenom Sebbe Staxx väg som frontman för Sveriges mest polariserande grupp och ”En Fjärils Vingslag” berättar om mobbingen som ledde till det ingrodda hatet. ”Slutpläderingen” är lika träffande och berörande som sin föregångare, men också ojämnare och mer splittrad. Öppningsspåret ”300” fläckas av en refräng som vill alldeles för mycket och reggae-bidraget ”Rikslarm” känns malplacerad. Kartellens sista skiva saknar hitsen, men låter samtidigt Sebbe Staxx ta mera plats och visa att hans talang inte följer namnet ner i graven.

Hur tragikomiskt det än må vara representerar ”Slutpläderingen” både Sebbe Staxx och Kinesens livsöden genom att inte vara perfekt. För precis som människan sällan är fläckfri är det också väldigt få album som är fulländade. Men vilken slutsats man än drar finns det inget som kan rubba Kartellens roll som en av de främsta aktörerna inom svensk hiphop. Och trots sina brister är epilogen ett värdigt avslut.

Bästa låt: ”RS6 Way Of Life” (med Willow & DJ Technical). Inscratchade textrader från Abidaz, N och 24K på klassiskt DJ Premier-vis. Sebbe Staxx andra vers är en av årets rap-prestationer.

Bästa produktion: ”24 Karat” (Stress). Piano-slinga insvept i liksäckar framgrävda ur 1996 års ”Late Nite Tip” av Three Six Mafia.

Bästa gästinhopp: André Zuniga på ”Vi 2”. Silkeslen refräng över Roberta Flack-sampling som använts i Jadakiss hyllningslåt ”Letter to B.I.G.”, men riktas här till Sebbes fru Isabella.

Tänkvärd text: Berättelsen om tre missfall på ett år kan få vem som helst att vända sig till Gud: ”Blodet började rinna, mitt hjärta gick sönder / snälla någon väck mig och säg mig att jag drömmer” (”Jag Tror” med Julia Alvgård)

// Malkolm Landréus