Det har gått fem år sedan Jireel debuterade som talangfull, hungrig och målmedveten 15-åring med låten ”Här & nu”. Efter det stora genombrottet med ”Cataleya” har Rågsved-artisten sedan dess pushat sin musik och sitt artisteri ytterligare, vilket resulterat i en rad priser, nomineringar och utmärkelser. Inte minst som live-artist, där han hör till toppen av vad landet har att erbjuda. I studion har han utöver en mängd singlar hunnit släppa det Grammis-belönade, men något ytliga debutalbumet ”18” och den introspektiva EP:n ”Nitton”. Nu följer han upp med sin andra fullängdare ”Sex känslor”.

Även om titeln är ”Sex känslor” vore en bättre beskrivning ”sex stadier av ett förhållande”. På ett imponerande sätt lyckas Jireel ta oss från den första förälskelsen, till osäkerheten och ångesten när ett förhållande går i stå och hela väg till hur ett uppbrott – ja, till och med en kärleks bortgång – skulle kunna kännas. Sammanhanget drivs fram av högkvalitativa produktioner och det låtskrivande som Jireel stadigt förbättrat och utvecklat framförallt de senaste två åren. Det märks att han skaffat sig erfarenheter som förstärkt hans inspiration. Där hans imponerande EP ”Nitton” visade att han är minst lika briljant i djupare mörker, är Jireels fjärde projekt en uppvisning i hur han nu bemästrat det lömska gränslandet mellan hiphop och pop.

Den enda svagheten med ”Sex känslor” är att de urstarka singlarna satte en nästan ogynnsamt hög ribba för Jireel, med fläckfria inhopp av estraden, Reyn och Victor Leksell. Men även om vissa av låtarna på albumet är svagare för sig, blir de i albumformatets kontext viktiga pusselbitar. I dagens musikklimat är det absolut inget man ska ta för givet. Och även om jag på förhand hade velat höra mer av Jireels mörker är ”Sex känslor” precis vad vi behöver just nu: en efterlängtad färgklick av vacker, genuin och omsorgsfull musik i en redan alltför mörk värld.

Bästa låt: Utöver de fyra ++++-singlarna är ”Vibes” och årets finaste duett ”Den sommaren” (med Miriam Bryant) två solklara höjdpunkter.
Bästa produktion: ”Relationer”. Frågan är om det finns någon som gör detta sound bättre än Jeff Roman.
Bästa gästinhopp: Alla gäster gör fläckfria inhopp men Seedys insats på ”Vibes” sticker ut lite extra.