På sin 17-årsdag gjorde Einár det som i princip alla rappare i hans generation nu gör – släpper sitt andra album för året. För mycket musik på kort tid? Kanske. Men uppföljaren till ”Första klass” ger också mer konkreta bevis på vad Einár har i sig och vart han kan nå. Här visar han att han tveklöst är en av landets största raptalanger rent tekniskt, även om åldern fortfarande gör sig påmind i texterna.

Med det sagt visar den unga rapparen framsteg även textmässigt, i synnerhet på singeln ”Nu vi skiner” och Stakset-samarbetet ”Ingen som varna mig”. Här nämner Einár sin 12-åriga lillebror som bor på SiS-hem och det känns nästan högtidligt när han rappar till Sebbe att han ville bli som honom när han var ung. Eller ja, yngre. Det är som att hela hans aura som rappare lyfts både en och två nivåer. Tillsammans med hits som ”Nr 1” och uppvisningen i raprefräng, flow och teknik på ”Headshot” visar Einár med sitt andra album att han är här för att stanna.

Bästa låt: På ”Headshot” flexar Einár både teknik och känsla tillsammans med ännu en lysande raprefräng över gäckande blåsinstrument.

Bästa produktion: MSTRMND-producenterna Manny Flaco och Kevin Fitz levererar på Einárs nästa hit “Nr 1”.

Bästa gästinhopp: Sebastian Stakset gör en triumferande rap-comeback och visar att man kan vara rättfärdig utan att vara töntig på ”Ingen som varna mig”.