YG bjöd denna afton på en typisk “westside”-show där vi fick se hits som ”Toot It And Boot It” och ”My N***a” blandat med nyare bangers som ”Suu Whoop” och ”Too Cocky”. Det var de noga utvalda låtarna från rapparens diskografi, tillsammans med hans scennärvaro, som skapade perfekt feststämning. Hitlåtarna i all ära men ibland kunde det kännas som att låtarna matades ut efter varandra utan någon riktig ansträngning från rapparen, som att han förlitade sig lite väl mycket på deras förmåga att underhålla. Men oftast såg han ändå till att också bryta av för att interagera med publiken på ett skojfriskt sätt vilket satte fin prägel på konserten som helhet.

När Compton-rapparens explosivitet fick ta över efterföljt av hans “two step” var underhållningen optimal. För att bäst blev det när han visade upp den efterlängtande blood-walken som har kommit att känneteckna rapparen, samtidigt som textraden ”Do your dance YG, do your dance” från ”Twist My Fingaz” dundrade ur högtalarna. Publiken var i extas, en publik som matade YG med minst lika mycket energi som han gav ut. Dock fick han nog i sig lite väl mycket alkohol vilket resulterade i ett energi-dip närmare slutet. Men med lite extra pepp från publiken hittade han tillbaka och vi fick avsluta på topp med bland annat ”Big Bank.” ”YG 400” lär ju eka i mitt huvud ett tag men det var det värt!

Bästa låt: “BPT”

Detta minns vi: Utöver hans blood-walk var det extra underhållande när han pratade om hatare och avslutade med att säga, ”Free 6ix9ine but f*ck 6ix9ine”.

Publik: Åtminstone en tredjedel av publiken bar något klädesplagg i rött.