Det är inte lätt att få veta något om Jahron Brathwaite, även känd som PARTYNEXTDOOR. När man googlar efter en intervju möts man av absolut ingenting, utöver några korta svar från 2010 på ett obskyrt forum. Det man istället hittar är en handfull kommentar i stil med ”dudes too boring for interviews”. Är det något internet har lärt oss är det att information från forum ska tas med en nypa salt. Men i just detta fall får man konstatera att användaren ”Bubbles” har rätt.

Inte helt oväntat startar spelningen med ”Welcome to the Party”, en titel som med facit i hand är enormt missvisande. Förstå mig rätt nu – jag älskar den eleganta hipster-R’n’B som PARTYNEXTDOOR gör och representerar. Men det märks ganska snabbt att elegansen och detaljrikedomen inte alls fungerar utanför den trygga studiomiljön där den uppenbarligen gör sig som bäst. Visst är det stämningsfullt när publiken sjunger hela refränger i en låt, men när det går så långt att det inte skulle märkas om artisten faktiskt står på scenen eller om vi, säg, befann oss på en välbefolkad och anmärkningsvärt välutrustad hemmafest – ja, då får man nog tänka till.

Just publiken ska ha en stor eloge denna kväll, (och hälften av gaget, om världen vore rättvis) då det i mångt och mycket är deras entusiasm som upprätthåller skillnaden mellan en hyfsat professionell spelning och en utdragen karaokekväll med en sångare som är för nykter för att vara underhållande. Visst sjunger PARTYNEXTDOOR från och till, men det mesta känns som slentrianmässigt wailande medan låtarna spelas i bakgrunden. Låtar som konsekvent kapas vid mitten.

Spelningen får ett lyft när ”Wus good/Curious”, den enda låt som framförs i sin helhet, följs av ”SLS”, ”Sex on the Beach” och ”Thirsty”. Men precis när man tänker ”nu tar det sig”, så kapas låten varpå PND låter oss veta att det kommer bli en liten paus. 20 minuter senare är syftet fortfarande oklart. Här infinner sig dock kvällens höjdpunkt, när stallkollegan iLOVEMAKONNEN’s superhit ”Tuesday” spelas i högtalarna på Strand.

Bästa låt: ”Recognize”. Inte helt oväntat den låten med mest och bäst drag. Den där basdroppen är svår att inte älska och gör sig väldigt bra live. Här lyckas PARTYNEXTDOOR nästan skapa samma känsla som på skiva.

Detta minns vi: Publikens överröstande allsång på ovanstående låt. En av de få sekvenser där det faktiskt kändes som om vi hade en stjärna på besök.

Publiken: Som tidigare nämnt, väldigt generös. Strand var slutsålt sedan länge och det märktes att folk hade sett fram emot detta. Många sjöng och rappade med i alla låtar vilket höjde upplevelsen. Kudos!

betyg_2

//Malkolm Landréus

PARTYNEXTDOOR LIVE