Det är lätt att förstå varför så många har tagit Kehlani till sitt hjärta. Hon är inte bara en oemotståndlig sångerska och rappare – hon är också en artist som gör allt genom att följa och visa sitt hjärta. När hon tar sin storbolagsdebut ”SweetSexySavage” till Stockholm är det tydligt att den energi man ger till andra, den får man också tillbaka.

Söt, sexig och kaxig är även en träffande beskrivning av Kehlanis scenshow. Uppbackad av keyboardist och en trummis som gör allt rätt, har hon en smittsam kemi med sin DJ och två dansöser där glädjen är genomskinlig men alltid fokuserad. För trots att Kehlani är en stjärna, är det så tydligt att hon och hela hennes team inte tar något för givet. ”This is all people to people you know, we are all humans”, säger hon efter att ha förklarat att rummet är en hatfri zon och gett upplyftande råd om hur man håller sig borta från negativitet. Något som 21-åriga Kehlani Parrish har haft gott om i sitt liv, men som hon överkommit och använt som bränsle för att komma framåt. För att komma hit och utnyttja sin röst och dela med sig av kunskaper – och det är just detta som gör att hon och hennes musik är här för att stanna. För att hon bryr sig.

Iklädd en tröja med texten “The Future Is Female” som hon fått av ett fan, dedikerar hon ”Undercover” till publikens HBTQ-personer, bjuder på ”Get Away” från debuten ”Cloud 19” och obligatoriska ”The Way” från Grammy-nominerade mixtejpet ”You Should Be Here”, men allt handlar egentligen om det purfärska albumet. Att se en artist ha så stor tillit till sin konst är uppfriskande. Att spela ett album från början till slut och konceptualisera det ner till koreografi i stället för att fylla ut med gammalt material som man vet fungerar, är ovanligt. Men ”SweetSexySavage” känns självklar för en liveshow med sin härliga mix av söt pop, sexig r&b, kaxig rap och kärleksfulla ballader.

Ibland glömmer man bort vad det är som gör en konsert speciell. Dynamik, röst, energi och samspel är några ingredienser och denna kväll har allt. Från dansant glädje i ”Get Like”, ”Personal” och ”CRZY”, till mjuk skönsång i ”Hold Me By The Heart”, ”Advice” och ”Escape”, kombinerat med genuina mellanspel och ambitiös koreografi, visar Kehlani upp hela sitt register. Ett register som redan placerar henne i ett musikaliskt toppskikt men där autenticiteten kommer göra att hon håller sig kvar och sticker ut.

Helt enkelt för att hon bryr sig. Och för att vi bryr oss om henne.

Bästa låt: ”Too Much”, ”Advice”, ”CRZY”.

Det här minns vi: Vi minns det genuina samspelet med publiken och vi minns en unik show fylld av glädje. Men framförallt minns vi en av årets bästa spelningar.