När man har haft privilegiet att följa Cherries karriär från start är det lätt att konstatera hennes tydligt linjära framgång som artist och, utan att känna henne personligen, utveckling som människa. Det är just live och kanske även i intervjuer denna utveckling blir som allra tydligast. Redan under hennes personliga spelning på Stadsteatern 2017 kunde vi se tecken på det som nu börjar fulländas – med ytterligare bevis under SMASH i somras och här, på Stockholms vackraste konsertlokal, blommar hon ut fullständigt.

Att Cherrie retroaktivt behövde växa in i de skor som hennes musik placerat henne i har jag nämnt förut, och det märks i hur hon för sig på scenen, har kontroll över sin röst, vågar vara känslig men bestämd och ta med allt hon står för och som är viktigt in i hennes artisteri. Kvällen börjar därför just med en mäktig liveversion av ”Kärt barn”, trots både Guleeds och Ozzys frånvaro, där hon kliver in på scenen i takt med trummorna och låter sina somaliska bröders röster eka ut över Berns vackra salonger. Ackompanjerad av trofasta producenten och dj:n Amr Badr, Mats Sandahl och en stråkkvartett bjuder hon under kvällens gång in sina gäster Sabina Ddumba och Molly Hammar på mäktigt imponerande sånginspel på låtar som ”Aldrig igen (må sådär) och live-klassikern ”Lämna han”. Lägg därtill norska Mustis energiska inhopp på ”163 för evigt” och kvällens finaste moment när lillebror K27 dyker upp och framför nysläppta singeln ”Familjen” sida vid sida med Cherrie.

Det är så här Cherrie jobbar: med känslor, gemenskap och styrka i både ord och handling. Det märks att hon lärt sig inkorporera allt detta i sitt artisteri och verkligen omfamna det. Som den korta men starka hyllningen till alla nära och bekanta som gått bort, följt av en avskalad och kraftig version av ”Tabanja”. Cherrie är mycket mer än hennes musik – och det säger inte lite om henne som artist.

Bästa låt: ”Aldrig igen (må sådär)”, ”Lämna han”, ”163 för evigt”.

Detta minns vi: När Musti klev in med all energi hon hade och dödade sitt gästspel – med mamma på Facetime. Och, såklart, K27 och Cherrie sida vid sida på scen.

Publiken: Högljudd, engagerad och fin.