De flesta av oss vet nog vad Tekashi 6ix9ine har gjort tidigare i sitt liv; begått brottsliga handlingar som är rent ut sagt hemska. Av den anledningen kommer jag aldrig att kunna respektera eller hysa någon form av beundran för honom. Men när 6ix9ine besöker Stockholm är det show och musik som står i fokus. När rapparen gör sin närvaro hörd på scen råder det ingen brist på varken underhållning eller energi.

6ix9ine skapar tveklöst kontroverser, men trots det stoppas inte fans från att lockas av hans IDGAF-mentalitet och musik. Något som märktes av denna kväll på Hovet när publikens synkade stämma ropade hans namn tills det att rapparen äntrade scenen till ”KOODA” i typisk 6ix9ine-anda – sprint över scen till ett stage dive! Springandes kors och tvärs över scenen matar han ut låt efter låt, och publiken är där med honom med mosh pit efter mosh pit. Energinivån är på sin höjd men när det är dags att köra en av hans största låtar ”FEFE” blir det inget riktigt klimax som förväntat. Möjligtvis för att den efterföljde den lugnare låten ”GOTTI”. Explosionen kom istället när 6ix9ine levererar ”BILLY” följt av ”GUMMO” klädd i vad som också har kommit att känneteckna rapparen; endast i sina underkläder.

6ix9ine är inte min typ av rappare överhuvudtaget fastän det finns ett par bangers jag verkligen diggar. Om vi ska låta musiken tala för sig själv så är han helt klart en av drivkrafterna bakom den senaste vågen inom hip hop och därför är jag ändå nöjd med att ha fått uppleva det live. Men för mig talar mer än bara musiken och därför föredrar jag att – “stick to the rivers and the lakes that I’m used to…”

/ Sofia Yohannes

Bästa låtar: “BILLY”, “TATI”
Detta minns vi: Hyllningen till bortgångne rapparen XXXTentacion genom att köra ”Take a Step Back” och ”Look At Me!”.