När 50 Cent återigen besökte Stockholm radade han upp klassiker på klassiker från en 20 år lång rapkarriär, till publikens stora uppskattning. På förhand funderade jag på om han, utan något nytt album eller spektakulär gästartist, skulle kunna fylla en arenalokal i Stockholm så här efter pandemin. Men de trogna hiphop-fansen slöt upp i några tusental för en efterlängtad hiphop-afton på Avicii Arena. Curtis Jackson visade sig från bästa sidan, på gott humör och tydligt inspirerad att vara ute på arenaturné inför utsålda hus i både UK och Frankrike. Konserten bjöd under första timmen på ett smarrigt smörgåsbord av allehanda klassiker när han återvände till Stockholm för första gången på fyra år, på “Greenlight Gang Tour” med Tony Yayo och Uncle Murda i släptåg. I ett intensivt tempo inledde 50 med att riva av “P.I.M.P.”, “Candy Shop”, “21 Questions” och fler, en inledning som fick publiken i garanterad hype mode. Han lutade sig tryggt på otaliga hits från främst 00-talet, snyggt ackompanjerat med en visuell videovägg för återblickar till en svunnen tid. 50 höll definitivt fortet på micken med autentisk och publikfriande närvaro, utan att bli personlig och känslosam på något vis. Det är rå och rak rap helt enkelt, med minimal reflektion och eftertanke. Just express-leveransen av låtar i medleys och egna tolkningar blev mastigt att tugga i sig, i synnerhet när ljudet på arenan lämnade mycket i övrigt att önska.

Det ambitiösa scenbygget, med pompösa effekter av eld och rök, kompletterades av livemusiker på trummor och elgitarr. Just den sistnämnda ingrediensen till livekonceptet (elgitarren) hade jag svårt att förstå, då det mot slutet blev ett sammelsurium av oväsen under vissa låtar. Den ikoniska signaturlåten “In Da Club” kom i någon märklig slags live-version. En god tanke att liva upp en sönderspelad låt, dock med mindre bra genomförande. Kopplingen till Dr. Dre och Eminem fick också uppskattning, när “The Next Episode” följdes av samarbetet “Crack A Bottle”. Både Pop Smoke och Prodigy hyllades snyggt på videoväggen, med en “The Woo”-tolkning och Mobb Deep-gästade “Outta Control”.

Totalt landade spelningen i nästan 40 låtar, en set-list som han hållit sig till under hela turnén i Europa. Kanske hade Curtis tjänat på ett mer stringent urval av låtar, där åtminstone jag föredrar kvalitet framför kvantitet. Den läxan hade gjort Nas gjort med sitt sylvassa urval från diskografin, på Fållan tre veckor tillbaka i tiden. Även om det inte blev något publikrekord på Globen aka Avicii Arena, så bjöd de trogna fansen på stort engagemang och lojal uppslutning. Det blir minnesbilden jag bär med mig, från en godkänd spelning med glimtar av briljans från fornstora dagar.

Bästa låt: “Many Men” är en personlig favorit, även om fler spår från “Get Rich…” också gav mersmak.

Detta minns vi: Publikhavet i golden circle som sjöng med i texterna till nästan alla låtar. Passion!

Publiken: Som sagt, en lojal, kunnig och engagerad skara i olika generationer.