Gästas av Monty, M80, Peoples, Nick E Beats med flera.

24-årige Willie Maxwell, internationellt känd under artistnamnet Fetty Wap, har fullkomligt dominerat sommarens radiovågor och streamingtjänster. Succéhistorien började med 2014’s “Trap Queen”, en låt som tagit över i princip varenda högtalare på planeten. Låten nådde sitt klimax under maj 2015, när den antog andraplatsen på amerikanska Billboard Hot 100-listan. Wap utnyttjade sitt momentum väl, och följde upp med låtar som “679”, “Again” och den genialiskt konstruerade megabangern “My Way”. Framgången säkrade dessutom Wap’s plats bland XXL’s Freshmen Class, som ytterligare adderade till hypen bakom den explosionsartade nykomlingen.

Det självtitulerade debutalbumet “Fetty Wap” står i skuggan av skyhöga förväntningar, och levererar. Typ. Plattan, som innefattar totalt 20 låtar är antingen det mest sammanhängande projektet som släppts under året, eller det mest plågsamt enspåriga. Min cyniska natur morrar av missnöje redan när jag kollar igenom albumets låtlista för första gången. Remy Boyz-kollegan Monty gästar varken en eller två låtar, utan sätter sin stämpel på hela nio spår. Den enda gästversen utöver Monty kommer från M80 på “Rock My Chain”, och är en insats som Zoovier hade klarat sig bra utan. Albumet känns som en samling av singlar, där majoriteten har producerats av samma personer, och följer ofta en väldigt tydlig mall. Låtarna är sällan dåliga, tvärtom; trots ganska bristfälliga låttexter är det meningslöst att kämpa emot rytmen i “Trap Luv”, “Boomin'” och “Let It Bang”. Produktionen är i stora drag mer av detsamma, soundet från “679” och “My Way” håller i sig, men tänjer inga gränser. Fetty Wap gör sin grej; Monty-features och upprepade “yeaaaaaaah baby”-adlibs. Det är musik för festande och pendlande. Varken mer eller mindre.

Bästa låt: “My Way” feat. Monty

Bästa produktion: “Trap Luv” prod by: Treadway

Intressant text: “When you are with him, I swear I’m always on your mind/I had to stop you girl cause you were so damn fine/I know you’re with him now but soon you will be mine/If I could bring it back, I’ll probably press rewind” – “Rewind” feat. Monty

betyg_2,5

//Ludvig Löfström