I våras kom nyheten att Spotify ingår ett långtgående samarbete med den katalanska storklubben FC Barcelona. På matchtröjorna syns numera Spotify-loggan på bröstet och arenan Spotify Nou Camp har en tydlig prägel av den svenskgrundade streamingjätten. Under matcherna har även musik och fotboll kopplats ihop på flera olika sätt, bland annat på LED-skärmar innne arenan där flera av fokus-artisterna på Spotify kunnat synas för publiken och miljontals tv-tittare. I våras kommenterade Alex Norström, Chief Freemium Business Officer på Spotify samarbetet:


“It’s about connecting fans with artists of every kind—players and artists, music and sports. Barcelona fans and audio lovers on Spotify will come together to form a massive, globally connected community bridging the worlds of music and football. The vision for the partnership is to create a new platform to help artists interact with Barcelona’s global community of fans.”

Nu tar Spotify och FC Barcelona nästa steg i samarbetet – för att fira Drake som i dagarna uppnått hela 50 miljarder streams på plattformen. Därför lanseras en unik OVO Sound-matchtröja med nummer 50 på ryggen. Marc Hazan, VP Partnerships på Spotify, säger i ett pressmeddelande:

“We were really excited to celebrate one of the biggest games of the year and mark Drake’s milestone as the first artist to reach 50 billion streams. We’ve always said that we want this partnership to be a celebration of fans, players and artists on a global stage – and there’s no bigger stage than El Clásico.”

Vid en press-briefing i Barcelona tidigare i veckan för europeiska journalister, där Kingsize Magazine närvarade, berättade ansvariga mer om samarbetet. Marc Hazan påpekade då art arbetet med kopplingen mellan fotboll och musik fortsätter. Arbetet med att inkorporera Barcelonas damlag, med svenska Fridolina Rolfö, kan bli aktuellt framöver. Även musikupplevelser på eller utanför arenan kan komma att bli verklighet, även om inga konkreta planer finns i dagsläget.

FC Barcelonas spelare kommer således att bära den unika matchtröjan, med OVO Sound-logon, för matchen mot Real Madrid i “El Clasico” på söndag 16 oktober 2022. Tröjan finns i dagsläget i ett extremt limiterat antal och kan inte köpas i dagsläget.

Drake själv postade även på Instagram om samarbetet på fredagsmorgonen, och skrev:

“…this doesn’t feel real but it is…”

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av champagnepapi (@champagnepapi)

Det går även att lyssna på en podcast gällande samarbetet mellan Spotify och FC Barcelona, där flera detaljer om visionen för framtiden målas upp.

Foto: Spotify