Med kategorier som Årets EP:s, textförfattare och producenter.

I dag presenterar Kingsize vår omröstning där läsare varit med och valt ut 2021 års bästa svenska album. Utöver detta har musikredaktör Malkolm Landréus gjort en mer utförlig sammanfattning av det svenska musikåret 2021, med motiveringar och ytterligare kategorier som årets EP:s, nykomlingar och textförfattare – även i år med hela tio verk/personer i varje kategori! Läs hela sammanfattningen nedan.

OBS! I både omröstningen och sammanfattningen har urvalet begränsats till album släppta fram till den 30 november 2021. Även i år utgår kategorin Årets live på grund av pandemin.

ÅRETS EP:S

MICHEL DIDA & JAQE ”DRIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN”

När två av Sveriges största unikum slår sina huvuden ihop är det inte konstigt att häpnadsväckande musik uppstår. En uppföljare? Ja, tack!

DIZZY & MANNY FLACO ”DIZZY FLACO”

Söderortsrapparen visade tidigt vart skåpet ska stå när det kommer till svensk drill och Manny Flacos förmåga att möta den visionen bör applåderas. Kvalitet rakt igenom.

GULEED “21”

Varje gång Guleed släpper musik så bjuder han in en till hans egen värld. En värld där texterna är råa och originella och musiken är lika mörk som dekadent.

SEEDY ”NEW DRILLA IN TOWN”

Att Seedy valde drill-spåret på sin senaste EP var ett bra beslut. Få rappare i landet är mer lämpade för soundet, både vad gäller röst och framtoning.

YASIN ”DEL TVÅ”

”Jag har inte skrivit den här texten jag har ritat”, sjunger Yasin på ”La Deme Bleue”, innan han lägger en av årets snyggaste rader: ”jag backar inte ens när jag tar sats”. That’s it, that’s the motivering.

AKI ”GÄNGET & JAG DEL 1”

Även om Labyrint-återföreningen ”Tid” var svårsmält är resterande låtar på ”Gänget & jag” riktigt feta raplåtar, med intressanta samarbeten i form av ODZ och ynglingen Moewgli.

BAVÉ ”IN VERMOUTH”

Den Stockholmsbaserade sångarens debut-EP är ett verk som är lika ljuvligt som stämningsfullt och förtjänar att höras av många, många fler.

NÁPOLES “CLOUD 9”

Om man vill sakta ner, njuta av nuet och känna vinden i håret utan att känna sig som en vandrande meme, är Nápoles musik helt rätt plats att vända sig till. I synnerhet på finstämnda EP:n ”Cloud 9”.

ISON “TRONEN”

Den gode Ison hade kanske mindre att säga än förväntat på sitt första soloprojekt, men det vägde han upp med känsla, värme och tidlös kvalitetsmusik.

ÖSTBLOCKARN & KUNG KNAS ”MIN UNIFORM”

På deras gemensamma EP bjuder Kung Knas och Östblockarn på en tillbakalutad steeze med en härlig dos av humor, där Östblockarns karaktäristiska flow skapar en snygg kontrast mot de stiliga produktionerna.

ÅRETS NYKOMLINGAR:

SARETTII

Göteborgsrapparen debuterade under 2020, men det var på 2021 års första låt ”ALLT SÅNT” som allt klaffade. Sedan dess har siffrorna pekat spikrakt uppåt och det stora genombrottet är bara en tidsfråga.

ASTA

Redan på sina första svenskspråkiga låtar visade Asta upp en stark röst, men på engelskspråkiga debut-EP:n ”21 Grams” är hon på en helt ny nivå. Låtar som ”Dreams” och ”Into” är så bra att det känns overkligt att de framförs av en än så länge okänd svensk sångerska.

SHIRO

Med melodisk rap och sång har Shiro imponerat mer och mer sedan debuten i fjol. Nu återstår att se när han kan ta nästa kliv, för det känns som att han har det i sig.

CK

Med dubbla albumuppsättningar har CK under året imponerat med medvetna texter och konceptuella låtar på engelska. Två projekt som andas “grown man rap” rakt igenom, med integritet kring olika ämnen som samhälle, kärlek och hiphop.

BAVÉ

Vissa kanske minns sångaren XOV som imponerade stort för några år sedan. Bavé ger samma självklara känsla, även om musiken lutar mer åt OVO-ess som Majid Jordan och dvsn med sin elegans och känsla.

MALIK DALASI
Den unga Stockholmsrapparen kallar sig själv ”Mr. Högrestandard” och än så länge har vi inte fått någon anledning att ifrågasätta det. På samtliga tre släpp har Malik rappat självsäkert och imponerande, med en känsla som gör att ribban satts högt.

 

SICKAN

Nykomlingen från Vårby rappar som att han har munnen full av taggtråd och har redan tagit plats med sin råa gaturap, som tack vare fyndiga formuleringar gör att han sticker ut från mängden.

SARU

Med blott två släppta singlar har SARU redan hunnit fastna på radarn med sin uppenbara inspiration från 90- och 00-tals r&b. Att hon dessutom gör musiken på engelska är imponerande.

CWOTAI

Malmö-artisten visade direkt på en stark musikalisk begåvning på egenproducerade debutsingeln ”HÖGHUS”. På följande låtar och debut-EP:n får vi en finkänslig mix av pop, r&b, gitarrer och personliga texter.

ABAZ

Redan på debutsingeln ”Annie Lööv” visade Abaz upp ett härligt driv i sitt flow, men det är framför allt hans fyndiga punchlines som gör att han sticker ut och bör bli att räkna med i framtiden.

ÅRETS GENOMBROTT:

A36

Ja, det finns väl inga tvivel kring att en förra årets hetaste nykomlingar har stått för ett av årets stora genombrott. Framför allt med hitlåten ”Samma gamla vanliga”, men också med debutalbumet ”Area 36”.

B.BABY

Fjolårets nykomling B.Baby har sannerligen levt upp till sin potential under året, inte bara genom samarbeten och kampanjer utan också egna debutalbumet ”Chase The Baby”.

ADAAM

Märsta-rapparen har under året positionerat sig som en cementerad listfavorit, dels tack vare sitt debutalbum ”TOPBOY”, men kanske framförallt tack vare singlar som ”DANSA”, ”TOPP” och ”A.D.A.M”.

VC BARRE

Samma bana som ADAAM följde kollegan och vännen VC Barre, som förvånansvärt snabbt seglade upp som en annan listfavorit med sitt karaktäristiska flow och säregna röst.

MONA MASROUR

På sitt debutalbum infriade sångerskan Mona Masrour alla löften om hennes talang. ”Scener” är tveklöst ett av årets bästa album, uppburet av klass, stil och känsla samt träffande texter om kärlek och uppbrott. En stjärna som kommer lysa i många år framöver.

23

Med dubbla album har 23 verkligen visat att han är att räkna med. Detta gäller inte minst när det kommer till drill-genren, som många försöker sig på men bara vissa känns gjorda för. 23 är definitivt en av dem.

DANIELA RATHANA

Daniela Rathana har synts överallt i år och det med all rätt. Utöver att släppa debutalbumet ”Rathana Club” stod hon nominerad som Årets nykomling på Grammis och tog hem pris för just Årets genombrott på Musikförläggarnas Pris i november.

MOEWGLI

Den unga rapparen medverkade redan i fjol på populära låtarna ”Pop Smoke” och ”Luren skakar”, men i år känns det som att Moewgli fått något av ett genombrott, då han utöver gästspel hos AKI och 23 rundat av året med lysande ”Jag ser”.

RICKY RICH

Det råder ingen tvekan om att Ricky Rich redan fått sitt svenska genombrott, men i år slog han även i Europa. ”Habibi” gick viral och en remix tillsammans med tyska rapparna Dardan och Zuna följdes upp av ett samarbete med franska storstjärnan (Maître) GIMS.

SINAN

En annan som visserligen haft ett genombrott i Sverige men som nu slagit igenom brett är Sollentuna-rapparen SINAN. När TikTok nyligen summerade året låg ”COMMANDO” i topp som den låt som använts flest gånger på plattformen under 2021, i hela 94 100 videor som setts 89 miljoner gånger.

ÅRETS TEXTFÖRFATTARE:

JAQE

Ett år där vi fått lika många projekt av Jaqe som under hela hans karriär hittills är det förstås ingen överraskning att han också levererat floder av karaktäristiskt nyckfulla rader som engagerar, berör och underhåller.

MICHEL DIDA

Som ena halvan av Jaqes bidrag till musikåret 2021 har också Michel Dida stuckit ut, precis som han alltid gör när micken väl greppas. På ”Driftarens guide till galaxen” visar han återigen att han saknar motstycke i sitt sätt att skriva texter.

ANT WAN

Det som gör Ant Wans texter gripande är dels formuleringarna som sätter sig och dels stämningarna som byggs upp. Båda dessa attribut hörs tydligt på både ”Leylas World” och uppföljaren ”Wow 2”.

YASIN

Yasin har länge hyllats för sitt sätt att skriva raka och ärliga raptexter, men på senare år har han blivit mer och mer av en poet. En poet med båda fötterna på gatan och med pennan nära hjärtat.

NOMAD

På årets bästa rapvers (”Testarossa”) lyckas Nomad rimma ”white tee” med att göra adjektiv av avfallshanteringen i New Jersey på 90-talet. Det säger en del om honom som rappare, precis som nivån på hans senaste kalenderår.

SIMON EMANUEL

Det finns nog ingen som bättre skildrar ett delvis självvalt utanförskap än Simon Emanuel. Ett utanförskap byggt på integritet och självinsikt, vilket ofta får forma nyanserna av hans textförfattande på ett imponerande sätt.

 

TIMBUKTU

Att Timbuktu 25 år in i karriären fortfarande kan överraska med intrikata rimscheman som innehåller både humor och samhällskritik är en bedrift i sig. Med ”Dumba Nengue” har han dessutom lyckats få en radiohit utan att tumma en millimeter på sitt konstnärskap.

MONA MASROUR

Den unga sångerskan imponerar inte bara med sin röst och känsla, utan också träffande texter om kärlek och uppbrott – vilket genomgående präglar det vackra och sensuella debutalbumet ”SCENER”.

ROBIN NAZARI

Det finns många sätt att göra viktig och känslosam musik på. Robin Nazari gör det främst genom sina texter, som ofta gränsar till poesi. Inte minst i hjärtskärande låten och kortfilmen ”Jag har fattat”.

FILLE

På sitt första soloalbum får Fille utrymme att reflektera med både insikt och framåtanda, om ämnen lämpliga en herre i sina äldre dagar karriärsmässigt. Men i hans rap finns fortfarande ungdomlig entusiasm och skaparglädje.

ÅRETS PRODUCENTER:

ELAI

Tillsammans med Oscar Chase har Elai dominerat hiphopåret 2021. Utöver att ligga bakom super-hiten ”Samma gamla vanliga” har göteborgaren också en stor del i både Aden och Asmes framgångar och gör dessutom riktigt bra musik själv.

OSCAR CHASE

Med i stort sett samma kundkrets som kollegan Elai får B.Babys debutalbum ”CHASE THE BABY” agera körsbäret på tårtan för Oscar Chase, som även han dominerat ljudlandskapet inom svensk rap 2021.

FRICKY & ACADEMICS

Om gamla vännerna Fricky och Academics agerade som producentduo på ”Fricktion” så får de också ta emot en mycket välförtjänt utmärkelse tillsammans. Kanske det bäst producerade albumet i år, i konkurrens med ”Leylas World” och ”SCENER”.

MATTE CALISTE

Innan våren var slut hade Matte Caliste redan hunnit producera låtar med Gidde, Lani Mo, Ambessa, Nathan K och Jaffar Byn. Om det tog slut där? Självklart inte.

SHENZI BEATS

Det är nog ingen tvekan om att Shenzi haft sitt bästa år hittills. Med kraftiga produktioner har han legat bakom lysande albumet ”08 ZOO” med 23 och bidragit till album av Dree Low och Aden x Asme utöver en rad starka singelsamarbeten.

DJ MORE 10

Det går inte att överskatta precisionen och kvalitén bakom den tidlösa ljudkuliss som DJ More 10 lyckades skapa på Nomad och Simon Emanuels gemensamma album ”Den stora duken”.

NISJ

Att Mona Masrour besitter en stor talang är odiskutabelt, men en stor anledning till att ”SCENER” är ett av årets bästa album är också Nisj. Med stor vördnad och ypperlig känsla präglar han albumet på ett imponerande sätt.

GONZA

Utöver att släppa det egna instrumental-projektet ”Episodes” imponerade Gonza på samarbetsprojektet med Kung Knas i form av tidlösa ljudspår.

PARTILLO

Det har varit ett minst sagt produktivt år för reggae-veteranen Partillo. Det ambitiösa projektet ”Högre standard, vol. 3 & 4” hade han kommit långt på, men lägg därtill Syster Sols comeback-album ”ANITYA”. Ett bra år för Rudeboy Records!

NEZS BEATS

Under året har Nezs levererat på ett antal singlar, men kanske framför allt på Ant Wans albumprojekt. Här återfinns bland annat en av årets bästa produktioner, ”Dom Pérignon”.

ÅRETS MUSIKVIDEOS:

DIZZY ”K.O.D”

Regi: Zietz

Få videor har lika bra manifesterat ordet ”mäktig” som Zietz video till benhårda ”K.O.D”. Med härliga Ayo-vibbar rider Dizzy på en häst genom Rågsved och proklamerar sig som härskare. Med all rätt.

ASME ”MÅR INTE BRA”

Regi: Entisar

I den otroligt krispiga och ambitiösa musikvideon till ”Mår inte bra” får Asme agera mentalpatient och få har väl gjort det snyggare? Cudos till visionen.

ANT WAN “1942”

Regi: Julius Hayes

Vackra vyer och ett melankoliskt beat kan ofta göra underverk. Så är även fallet i den filmiska musikvideon till Ant Wans lysande albumspår, som också agerar kontrast till de stereotypa rapmiljöer vi ofta matas med.

NÁPOLES ”KNOW MY PLACE”

Regi: Gustav Andersson Lilliehorn

Att Nápoles gör r&b influerad av 00-talet är ingen nyhet, men sättet det reflekteras i denna video – med detaljer i kläder, rörelser och dans – är inget annat än perfektion. Smooth shit!

MONA MASROUR FT NAOD, JELASSI, L1NA & ELIAS ABBAS ”2 STEG (REMIX)”

Regi: Wasima

Det görs alldeles för få videos där artister samarbetar och interagerar med varandra. Här får vi fem unga kreativa stjärnor tillsammans och känslan är att det inte finns något finare.

SEINABO SEY “I’M JUST MAD (BITCH)”

Regi: Nim Kyoung Ran

Seinabo själv har beskrivit det som sin skådespelardebut och det är verkligen ingen överdrift. Här spelar hon mot Gustaf Skarsgård i en av årets finaste musikupplevelser om livets mest komplicerade sak: kärlek.

SNOH AALEGRA FT TYLER, THE CREATOR “NEON PEACH”

Regi: I.P.W.

Musikvideon till ”NEAN PEACH” är all about good vibes. Retro-vibbarna i kombination med musiken och artisternas kemi är omöjlig att värja sig emot.

MC HABIT ”POLITIK”

Regi: MC Habit & Dea Lundström

 

Ett starkt budskap och en ambitiös video – det är sällan ett dåligt koncept. I ”Politik” får vi dessutom en dos humor och en dos allvar i en genomtänkt mix.

HOV1 ”BARN AV VÅR TID”

Regi: Henrik Hanson

Har Hov1 någonsin känts så ödmjuka som i ”Barn av vår tid”? ”Wolf of Wall Street”-temat skapar en perfekt kontrast till de generationskritiska verserna i en snygg, stilren och proffsig produktion.

HAVAL ”ÅSKAN”

Regi: Chimichurri

Att göra musikvideos på fängelsetema kan lätt bli klyschigt, men inte här. Videon blir såklart extra stark med vetskapen att Haval just nu ser ut att tillbringa en del tid bakom lås och bom.

Foto: Pressbild