I år fyller Ison & Filles klassiska debut ”Vår sida av stan” 15 år. Sedan debut-EP:n ”Tillbaka till gatan” (2001) har duon levererat fem album, tre EP:s och ett samlingsalbum. Det senare är något man endast gör om man är tillräckligt stor och har tillräckligt bra låtar. Det har Ison & Fille. 15-årsjubileumet till ära passade Kingsize musikredaktör Malkolm Landréus på att rangordna en av våra viktigaste hip hop-akters albumkatalog.

5. Stolthet (2006)

R-1738807-1240233206.jpeg

Bolag: Hemmalaget/Taro Music/V2
Producenter: DJ Large, Christian L, Astma, Rocwell, Masse, Kaah, Avastyle, Filthy
Gäster: Kaah, Sabo, Hoosam, Aleks, Ismael, Gurmo

En nu etablerad svensk hiphopduo tar sig an sin tredje skiva och man gör det på ungefär samma sätt som man gjort tidigare. Masse producerar, Highwon-gänget är med på tåget och vardagsrapen staplas på varandra som legoklossar. Jan Gradvall skriver i sin recension av skivan: ”Duon Ison & Fille har haft oturen att nå sin formtopp när ingen länge förväntar sig något av svensk hiphop.” Och dels har han rätt. Det är fortfarande två-tre år kvar innan svensk hiphop ska komma in i sin andra andning men ”Stolthet” representerar ingen formtopp i min bok.

Samtidigt som det märks att inspirationen börjat sina är också ”Stolthet” Ison & Filles mest experimentella och spretiga skiva, framförallt soundmässigt. Med ”Ge mig!”, ”Gatukändis”, ”Muevete (Spanska flugan)” och reggae-singeln ”Lägg ner ditt vapen” tar duon ut svängarna mer än tidigare och i ärlighetens namn blir det inte så lyckat. Ambitionen och energin finns där, men själen är borta. Det är förmodligen anledningen till att nästa album skulle dröja fem långa år. Och tur var kanske det. ”Stolthet” är inget dåligt album, men Ison & Filles största förtjänst har alltid varit att utgöra en familjär bris av klassisk svensk hiphop. Och här blåser vindarna åt alla möjliga håll i jakten på att vara något mer.

Höjdpunkter: Utanför tullarna, Fokuserad, Hela dan varje dag

4. Vår sida av stan (2002)

R-882469-1293211136.jpeg

Bolag: Hemmalaget/V2
Producenter: Masse, Sekken Thautz, Pato Malo, First Born, Oskar Skarp, Mack Beats, Stress
Gäster: Hoosam, Allied Forces (AFC), Fjärde Världen, Advance Patrol, Linn, Sabo, Ju-Mazz

Året är 2002 och den nya duon Ison & Fille har börjat göra väsen av sig. Först hörs de på den numera klassiska samlingsplattan ”Den svenska underjorden” och året därpå på Fattarus debutalbum. Debut-EP:n ”Tillbaka till gatan” släpps och bonusspåret ”Skiter i” får en buzz i kvarteren. Två år in på det nya milleniet är det dags för album nummer ett. Ett millenieskifte som också kan fungera som en skiljelinje mellan den första svenska hiphopvågen – med Latin Kings, Petter, Ken Ring, Ayo och Blues – och den kommande andra. Mitt i detta ingenmansland släpps ”Vår sida av stan”, mestadels producerad av Masse Salazar i Redline-studion. Albumet möts av fina recensioner och ses idag som en svensk klassiker inom genren. Firar 15 år i år.

Trots att ”Vår sida av stan” såhär i efterhand kanske inte är ett av Ison & Filles allra bästa album är det i egenskap av debutalbum och som tidsstämpel ett verk som med all rätt målas upp som en klassiker. Här föddes 90-talisternas lite mera ”jiggy” variant av Latin Kings och har sedan dess varit en del av de flesta svenska hiphoplyssnares liv. Med humor, självdistans och ödmjukhet utgjorde Ison & Fille ett välbehövligt komplement till 00-talets ”svennerap” och våldsförhärligande flerstavelserim.

Höjdpunkter: Låt oss skina, Hela vägen, När vi glider, Vår värld

3. Ison & Fille (2004)

R-1769597-1293203475.jpeg-2

Bolag: Hemmalaget/Playground
Producenter: Rocwell, Sekken Thautz, Abiel, Astma, Filthy, Flyphonic, Fille, Masse, Christian Falk, Kaah, Embee
Gäster: Sabo, Aleks, Ju-Mazz, Hoosam

Två år efter debuten var det dags för det man ofta kallar ”det svåra andra albumet”. Men Ison & Fille hade inga problem att möta förväntningarna och fortsätta lägga grunden för en lång och framgångsrik era inom den svenska hiphop-scenen. Det självbetitlade albumet innehåller betydligt fler producenter än tidigare men låter ändå sammanhållet och är duons mest underskattade album. Låtar som ”Väntar”, Highwon-bangern ”Vill va Highwon”, mamma-hyllningen ”Le för mig” och ”Dum jävel” är riktiga juveler i Ison & Filles låtkatalog. Och då har vi inte ens nämnt den största höjdpunkten ”Haffa”.

Inom sin kontext kanske inte produktionerna var revolutionerande men av Ison & Filles tre äldre album är det här de bästa och mest tidlösa produktionerna finns, som t.ex. ”Ber en bön”. Det var också här som duon hittade Aleks, som bidrog med ljuvlig soulglans på låtar som ”Allt går vidare”. Skivan möttes av bra men mer återhållsamma recensioner än innan och har lägst snitt av duons album enligt Kritiker.se. Men jag utmanar er att komma tillbaka till den här plattan och inte njuta. Kanske rentav en av genrens mest bortglömda album, lite som Petters uppföljare ”Bananrepubliken”.

Höjdpunkter: Väntar, Haffa, Håll huvet högt, Vill va Highwon, Dum jävel, Ber en bön

2. För evigt (2011)

R-3372342-1329143112.jpeg

Bolag: Hemmalaget/Playground
Producenter: Masse, Mack Beats, DJ Large, Astma
Gäster: Newkid, Stor, Aleks, Sabo, Hoosam, Veronica Maggio, Meron Mangasha

”För evigt” kom som en ångvält efter fem år sedan senaste albumet. Det var så enormt tydligt att uppehållet var nödvändigt, för nu var hungern och glädjen tillbaka. ”Galen”, ”Stationen”, ”Sena nätter tomma glas” och ”Från hjärtat” är alla signifikanta höjdpunkter i duons karriär, men även mer modesta låtar som ”Livet” och ”Vi var barn då” är också bevis på att man verkligen visade att man kunde göra låtar. Låtar som var större än innan. Trots att Ison & Fille sedan länge varit respekterade var det först här som den stora massan fick upp ögonen för dom och albumet representerar på många sätt en vändpunkt i deras karriär. Strålkastarljuset var åter på svensk hiphop och duon från Bredäng och Vårberg fick äntligen sin rättmätiga shine.

Höjdpunkter: Galen, Örfila dig själv, Stationen, Livet, Sena nätter tomma glas, Vi var barn då, Från hjärtat

1. Länge leve vi (2014)

R-5558211-1396511316-9510.jpeg-2

Bolag: Hemmalaget/Sony
Producenter: Mack Beats, Lorentz Alexander, Vittorio Grasso, Oskar Lowitz, Collén
Gäster: Fre, Mogge, Natty Silver, Amin, Nebay Meles, Rosh, Aleks, Hoosam, Grillat (Sabo), Michelle Zarate

Första gången jag hörde ”Länge leve vi” blev jag golvad. Produktionerna, texterna, fokuset, gemenskapen. ”För evigt” var ett album där de bevisade att de var tillbaka och relevanta. Ett album med Ison & Filles kanske största och bästa låtar. Men ”Länge leve vi” representerar något annat. Albumet har en tyngd som känns mer långlivad och viktigare. Det här är ett album för folket.

Ison & Fille har alltid varit duktiga rappare och haft en charm och talang som levt kvar och frodats genom år av motvind. Majoriteten av deras karriär formades under den svenska hiphopens mörka år. Åren när ingen brydde sig, skivförsäljningen kapades av fildelningen och skivbolagen lämnade ett till synes sjunkande skepp. Whoa och internetbloggar blev de som avgjorde vad som var hett och Ison & Fille stod till och med vid sidan av det. De har tagit som igenom allt och på deras stora mästerverk kanaliserar de all energi, över storslagna produktioner som ändå är tillräckligt återhållsamma för att lämna utrymme åt deras bästa rader i karriären, genom 12 spår om kamp, utanförskap, glädje och stolthet. Ison är hungrigare än någonsin och Fille växer på riktigt in i kostymen som en av svensk hiphops GOAT-kandidater.

På ”Länge leve vi” blir Ison & Fille svenska musikikoner.

Höjdpunkter: I min bok är alla låtar på den här plattan ++++-låtar förutom titelspåret. Det är +++++.

/ Malkolm Landréus