Under morgonen berättade det franska modehuset Louis Vuitton att Pharell Williams tar över rollen som märkets nya kreativa ledare. I ett inlägg på Instagram skriver företaget:

”Louis Vuitton is delighted to welcome Pharrell Williams as its new Men’s Creative Director. His first collection for Louis Vuitton will be revealed next June during Men’s Fashion Week in Paris. Pharrell Williams is a visionary whose creative universes expand from music to art, and to fashion – establishing himself as a cultural global icon over the past twenty years. The way in which he breaks boundaries across the various worlds he explores, aligns with Louis Vuitton’s status as a Cultural Maison, reinforcing its values of innovation, pioneer spirit, and entrepreneurship”.

Pharell Williams efterträder nu Virgil Abloh, som avled i november 2021. Pharell och Virgil var även nära vänner och han sågs flera gånger besöka den bortgångne designerns modevisningar. 

Pharell har länge setts som en trendsättande modeikon. Utöver sitt eget klädmärke Human Made och streetwearmärket Billionaire Boys Club, som han driver med japanska modeikonen Nigo, så har han även varit ambassadör för Chanel och samarbetat med Moncler och Adidas. 

Det här är inte Pharells första kreativa samarbete med Louis Vuitton. 2004 och 2008 samarbetade han med märket för en kollektion med smycken och solglasögon.  I samband med tillkännagivandet säger Pietro Beccari, vd för Louis Vuitton:

“I am glad to welcome Pharrell back home, after our collaborations in 2004 and 2008 for Louis Vuitton, as our new Men’s Creative Director. His creative vision beyond fashion will undoubtedly lead Louis Vuitton towards a new and very exciting chapter”.

Pharells första kollektion med Louis Vuitton kommer att visas upp under Paris Fashion Week i juni månad.


Foto: Louis Vuitton via Instagram