Från Kingsize Magazine #6 2021.

Det är inte många som släpper sin första vers på ett Ison & Fille-album. Men en av dem är 21-åriga L1NA. Nyköpingsbon har sedan dess gått från klarhet till klarhet med La Vie Music-grundarna Mack Beats och Fille Danza i ryggen. Nu är det dags för debut-EP:n ”MP3”, där hon fortsätter utveckla sitt sound och leka med melodier.

Det är säkerligen många som undrat hur en ung, okänd rappare från Nyköping hamnade på den rutinerade och omtyckta duon Ison & Filles sjätte och sista album ”Vackra liv”. Det undrade jag också innan jag satte mig ner med stjärnskottet L1NA och producenten Mack Beats i den gamla Highwon-studion i Årsta.

Men faktum är att det inte är lika konstigt som det först låter – och att det finns en förgångshistoria som även är kopplad till Lina Samirs resa i branschen. 2014 gjorde nämligen Rosh debut på Ison & Filles skiva ”Länge leve vi”, innan han ett halvår senare debuterade med låten ”Karma”. Rosh, som precis som L1NA är från Nyköping, har dessutom en lillasyster som är vän till rapparen. Genom syskonen skulle L1NA få sina egeninspelade låtar på telefonen skickade till Fille och Mack Beats redan 2015. De båda såg potentialen i rapparen, som redan då stod ut med sin röst och sina texter.

Mack Beats: Hon var ung, hon var tjej och hon lät så annorlunda. Det fanns inte så mycket attityd i låtarna, men däremot i texterna och melodierna fanns där. Fortfarande nu, när man hör henne tänker man ”vad är det här?”. Hon sticker ut och låter inte som någon annan. Jag brukar komma på egna melodier och sånt när jag producerar men Lina attackerar alltid beatsen från ett helt annat och oväntat håll med flows och melodier.

Det var också det som gjorde att hon fick hoppa in på Ison & Filles albumspår ”Down”, som just Mack Beats producerat. Ett självklart val för Lina, trots att hon ännu inte släppt en enda låt.

L1NA: För mig var det bara självklart, liksom va?! Om Fille frågar mig så är det klart jag kommer ställa upp. Men det var bara sjukt, för i min hjärna kände jag att ”jag kan inte hoppa på en Ison & Fille-skiva nu! Jag har inte ens släppt någonting”. Men när jag spelade in den så var det ”fan, det låter ju bra!”, berättar hon och skrattar lite blygsamt.

L: Nä, men det var fett sjukt faktiskt.

Det är också den här känslan man fått av L1NA sedan hon klev in på den svenska rapscenen. En person som gör sin grej och inte bryr sig så mycket om vad andra tycker. Bekymmersfri, eller bekväm, om man så vill.

L: Jag tror faktiskt det är därför jag är där jag är idag. För sen jag var liten har jag varit såhär ”allting kommer lösa sig”. Med skolan och allting, oavsett hur svårt det är just nu så kommer det alltid lösa sig. För det har alltid gjort det. Jag har bara haft den inställningen. Känner du för någonting, gör det!

Just ”Bekväm” är också titeln på rapparens debutsingel. En tid då hon fortfarande tog musiken på lek och, ironisk nog, inte alls kände sig bekväm. Åtminstone inte än.

L: Vi skulle egentligen släppa ”Trauma” som min debutsingel, men sen gjorde vi ”Bekväm” och tyckte den var fetare, haha. Men jag hade inte riktigt hittat mig själv i musiken än. Det var fortfarande i början av min resa. Men det gick ju ändå.

Singeln släpptes endast fyra månader efter debuten på ”Vackra liv”. Rap hade hon dock kommit i kontakt med långt tidigare, som så många andra genom ett äldre syskon. I L1NAs fall, hennes storebror. I 12-årsåldern blev hon introducerad för rappare som Lil Wayne och hans klick Young Money.

L: Han var helt galen. Han älskade Lil Wayne och Young Money, han var ett stort fan av dom. Jag kommer ihåg en dag när han satte mig ner och gick igenom vilka alla var och vilka jag skulle lyssna på. Sen fastnade det bara, det var verkligen så.

Med tiden skulle hon forma sitt eget uttryck, delvis baserat på hennes influenser.

L: Jag tycker att det är en stor skillnad mellan hur jag låter nu och hur jag lät då. I början ville jag antingen rappa hårt, som typ Drake, eller så ville jag sjunga. Men med tiden så har det blivit så att jag bara kombinerat dom.

Ungefär så kan man också beskriva L1NA som artist idag. En melodiös rappare vars röst är hennes viktigaste verktyg. En röst som smälter in med autotune så pass bra att man ibland tvivlar på om det verkligen är autotune. Jag frågar L1NA och Mack Beats hur de jobbat med rapparens röstläge.

M: Det är absolut autotune, men Lina kan ju sjunga. Det är mest för soundet egentligen, säger Mack Beats och vänder sig från sin station vid datorn. Han förklarar vidare:

M: Det finns ingen genomtänkt tanke med röstläget. Men det är klart att det finns på ett sätt. Men när ses vi ses kommer vi oftast tomhänta och så påbörjar vi en skiss som hon skriver på. När hon spelar in melodierna så brukar jag anpassa tonläget på beatet tills vi hittar rätt. Utifrån det så gör vi klart låten. Men det är något vi absolut jobbar på. Hon använder ju rätt mycket melodier och alla har ju sin gräns.

Vi pratar en stund om hur autotune länge har varit bespottat, trots att många av dagens största rappare använder sig av effekten frekvent.

M: Det är det som är så sjukt, folk tänker fortfarande att autotune är fusk. Men det är fortfarande texter, det är fortfarande melodier som ska träffa dig och det är fortfarande låtar som ska kännas. Det är liksom en effekt, allt annat finns ju där ändå. Och vem som helst kan inte sjunga med autotune. Det är klart det är fusk på ett sätt, men det är så mycket mer.

Själv har jag jämfört L1NA med Detroit-rapparen DeJ Loaf, som just 2014 äntrade scenen med brak-hiten ”Try Me”. Utöver den självklara kopplingen till hur de båda använder sin röst har också L1NA utmärkt sig med en kombination av en lugn – på gränsen till likgiltig – framtoning, en melodisk rapröst och lagom kaxiga texter. En mix som gör att rader som ”om det e nåt har en grabb han liknar Burna Boy / He be quick with the stick he will burn a boy” kan passera obemärkta. Och det visar sig att just DeJ Loaf är en av dem som influerat henne.

L: Det är DeJ Loaf mycket. Jag älskar hur hon använder sin röst. Jag har fett svårt för sångare, fattar du? Asså det är jättenice, men jag har svårt att fastna för folk som sjunger. Det ska vara lite mer chill, lite mer laid back bara. Men det är Dej Loaf, Lil Wayne… PARTYNEXTDOOR. Det är typ dom och den stilen.

De citerade raderna kommer från intro-låten ”Bagaget” och redan här får vi en försmak av den varierande ljudbild som Mack Beats kavlat ut. Efter den inledande gitarrslingan tillkommer en bas som osar västkust och g-funk innan mäktiga trumpetljud rundar av de två första minuterna av EP:n.

M: Hon är så bred så jag vill typ testa att göra poplåtar, ballader… jag vill göra allt möjligt. Men vi ville inte göra för mycket på EP:n direkt. Vi testar allt men är lite sparsamma. Vi vill bygga upp det successivt. Det får inte bli spretigt bara för att man kan göra allting. Men vi vill inte låta som någon annan.

Och det är just detta som hörs på EP:n som fått titeln ”MP3”. Grunden är allt som oftast kontemporära hiphopbeats där slängar av disco-takter, EDM och pop diskret smygs in här och där – utan att sväva iväg för mycket.

L: Jag är bekväm med mitt sound nu, men jag vill ju utvecklas. Jag vet att jag kan göra pop, jag kan göra andra grejer… men på EP:n ville jag mest visa vad jag hållit på med de senaste ett, två åren.

L: Typ som den här låten ”Januari”, jag känner att den introducerar mig till popvärlden. Så jag kan se vad dom känner för det, om dom gillar det så kör vi mer. Det är ett litet test.

Den nya musiken markerar också hennes första trevande steg att bli mer personlig i sina texter, något hon är fullt medveten om att hon inte vågat vara hittills.

L: Alla mina låtar jag har släppt har varit ganska opersonliga, om man tänker på vad jag säger och så. Jag vill visa lite vem jag är. ”Januari” är typ min första kärlekslåt. Jag vill visa lite mer av min personlighet. Även fast jag inte är där 100% och vill spilla allt, så är det ändå en introduktion till hur jag är och hur jag ser på min familj och hur jag ser på mina vänner och sånt. Så jag kommer säkert bli lite mer personlig när jag släpper mitt album, men jag tycker att det här är en skön start.

Hon reflekterar också klokt kring hur musiken och personlig utveckling ibland kan gå hand i hand.

L: Det har alltid känts som att det är så självklart att om man gör musik så ska man kunna berätta om sitt liv, du ska kunna dansa, du ska kunna uppträda… det är så mycket grejer som inte är en självklarhet. Bara för att jag är artist så betyder det inte att jag är skitbra på att öppna upp mig eller berätta om mina känslor, fattar du? Men det känns ändå som att musiken lär mig att göra sånt. Så det är ändå en skön grej, att man växer med musiken man gör.

Och växa fortsätter hon att göra. Helgen innan vi ses har hon uppträtt i både Scandinavium i Göteborg och Avicii Arena i Stockholm. Då som gäst till vännen och kollegan Jelassi under hennes öppningsspelningar för Zara Larsson.

L: Det var skitkul! Men jag var skitnervös. I Göteborg var jag skitnervös för det var ju den största publik jag någonsin kört för. Men sen… jag vet inte det är någon sjuk känsla för som person är jag ganska introvert och håller mig för mig själv. Men så fort jag kommer ut på scenen blir jag en helt annan människa, det är helt sjukt. När jag kom ut på scenen och såg alla… man får bara en kick och känner ”okej, nu kör vi”. Jag körde bara två låtar så man känner att ”fan, jag vill vara kvar längre”.

L: Jag tror Globen var roligast, för jag var förberedd och jag vet att folk vet mer vem jag är här än i Göteborg. Så jag kände mig hemma på ett sätt. Det var skitkul asså. Jag längtar bara till jag får fylla mina egna spelningar, haha.

Det är kul att du säger att det kändes som hemma, för det känns som att du är från Stockholm.

L: Det är skitmånga som har trott det! Fatima har också sagt det och bara ”jag trodde du var från röda linjen”. Jag bara ”va? Jag vet inte ens vad det är för någonting”, haha. Men jag vet inte, det kanske bara är för att jag rört mig runt här.

Just Fatima Jelassi, mer känd som bara Jelassi, är numera en av L1NAs närmsta vänner och också den enda gästen på debut-EP:n.

L: Jag har alltid lyssnat på Fatima och alltid följt henne. Jag kommer ihåg innan jag ens hade träffat Mack och dom, hon hade en live och jag skrev ”du och jag kommer sitta i en studion tillsammans en dag”. Hon ignorerade mig, hon kollade inte ens på kommentaren, haha.

L: Sen var hon en av dom första som delade ”Bekväm” och vi hade kontakt på DM och supportade varandra. Sen hörde hon av sig och sa ”jag ska släppa min EP och jag vill jättegärna att du gästar den”. Jag sa ”spik. Självklart, självklart”. Det var verkligen en av mina drömcollabs i Sverige att jobba med Jelassi. Vi gjorde klart låten ganska snabbt och sen dess har hon typ varit den enda jag kan skriva med.

Hur skulle du beskriva er relation?

L: Vi har bara blivit fett nära. Och hon kan rimma skitnice, hon vet vad hon ska säga för ord och jag vet melodierna – så det blir perfect match, typ. Sen har det bara utvecklats därifrån. Hon är en av mina närmsta vänner idag. Jag var nyss hos henne typ nyss, fattar du? Det är ändå sjukt hur musik kan föra ihop människor.

Finns det någon möjlighet att ni släpper ett gemensamt projekt i framtiden?

L: Ja men hundra procent! Något projekt kommer komma asså.

Intervju: Malkolm Landréus

Foto: Pressbild

65ba07add7a32f7b0a037f23